Full version: Odjur
Veganvarg
Hejsan!

Jag har upptäckt att jag i många av mina blomkrukar har nån sorts små kryp. sad.gif
Det är mest i krukorna jag nyligen satt frö eller sticklingar i, och som pga detta hålls lite fuktigare än övriga blomkrukor.

Jag har oxå sett en och annan lite fluga, men jag vet inte om de har nått samband med odjuren.
Växterna verkar inte ta nån skada av krypen, men jag tycker inte om att ha dem där. mad.gif

Vad ska jag göra? unsure.gif
Kan jag köpa nått medel? Gärna något ekologiskt och "snällt" medel!

mvh
/Ylva
lolo
Hej! De där krypen du nämner skulle kunna vara sorgmyggor. De ser ut som flugor och flyger liksom upp ur krukan då man rör den. De trivs vid fuktig jord, där de förökar sig. Larverna är vita och pyttesmå. Detta är typiskt fenomen vid förökning/omplantering av växter. Försök vattna så att jorden hålls jämnt fuktig. Men nu måste jorden torka upp något så att de avtar. Läste nånstans att man kunde hälla vatten på ett fat och hälla i lite diskmedel. Insekterna sätter sig på vattenytan för att dricka, men drunknar eftersom diskmedlet tar bort ytspänningen. Larverna kan även vara hoppstjärtar? tror jag de heter. unsure.gif
Lycka till!
/Ann-Louise i Umeå
Veganvarg
Tack!

Hmm, kan fröna/sticklingarna ta skada om man torkar ut jorden?
Ska jorden vara snustorr, eller räcker det med att den får torka upp ganska mycket?
Finns det ingen risk att larverna flyttar till nån annan kruka om deras kruka torkas ut?
Jag var och kollade igår på olika sprayer man kan använda, men på de jag hittade stod de att de klibbade igen djurens luftvägar så att djuren kvävdes. Det lät så grymt och plågsamt! sad.gif

Vet du om det finns nån spray som dödar på ett någotlunda humant sätt?

Mvh
/Ylva
Monica M zon 4
Testa Provadopinnar! Finns att köpa i de flesta handelsträdgårdar. En liten pinne som man sticker ner i jorden. Det är förmodligen inte alls snällt mot sorgmyggorna eftersom det tar livet av dom. tongue.gif Annars kan du testa att sticka ner tändstickor (med svavlet neråt) i krukorna. Provado är effektivare förståss.

Hur mycket jorden ska torka ut får nån annan svara på för det vet inte jag.
Veganvarg
Jag har provadopinnar hemma. smile.gif

Kan jag bryta av dem tror du och sätta en halv i varje kruka? De är ju så stora, och jag har ganska små krukor till sticklingarna.
Det är ingen risk att Provadon skadar frön/kärnor/nya små plantor?

Mm... att döda är ju aldrig snällt, men man kan ju försöka hitta ett sätt så att djuren dör i sömnen iaf, och inte kvävs/fräts sönder inifrån/svälter ihjäl osv... *tycker så synd om djur som mår dåligt* sad.gif

mvh
/Ylva
Monica M zon 4
Står det inte på baksidan av paketen hur många pinnar du ska ha per kruka? Pinnarna doseras efter hur stor kruka man har. Inte efter storleken på växten. Möjligt att det räcker med en halv pinne om du har små krukor. Medlet kommer inte att skada växten. Däremot gör myggorna skada så vill du ha fina växter måste du ha bort dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon