Hej!
Har fyra stycken pelargoner i en blomlåda på min balkong. Samtliga ser ut att må jättebra bortsett från att blomknopparna ser jättehängiga och vissna ut. De skjuter upp men tappar sen all kraft och hänger rakt ner. vet inte ritkigt vad jag ska göra, bladen är gröna och jättefina. De får rätt mycket sol så det borde inte vara en brist på det. Hur ofta ska man vattna dem egentligen? Det kan hända att jag vattnat för mycket, men nu har jag låtit de torka ut rätt länge och det verkar inte bli någon skillnad. Och näring? Hur ofta ska det ges?
Tack på förhand!
Linda
Om pelargonerna är uppvuxna i ett växthus så kan de få en liten chock när man tar dem direkt ut. Plocka bort att knoppar och gödselvattna dem vid varje vattning så kommer de snart i blom igen.
Mvh
Fenja
hmm ok, fast jag tror inte att det beror på det då blommorna stått ute i snart två månader och jag var försiktig när jag ställde ut dem och lät de vänjas vid utomhusmiljön lite åt gången...
Hur mår rötterna ?
Är det blåsigt runt lådan ?
Några ?-tecken .
Jag tror att du kanske vattnat för mycket.lLåt jorden torka upp ordentligt mellan vattningarna. Jag har pelargoner i stugan i blåsigt läge och det är inga problem....de är väldigt tåliga.........om det nu är "vanliga" pelargoner du menar. När jag en gång började med pelargoner gjorde jag misstaget att hålla jorden fuktig hela tiden. Då föll knopparna av.
De Engelska är lite kinkigare. De brukar få en chock när man kommer hem med dem och blomknopparna faller av. När de väl acklimatiserat sig kommer knopparna att sitta kvar och utvecklas till vackra blommor.
Storåtjejen
24-06-2008, 09:36
Är blomskaftet hårt och stabilt är nog allt som det ska. Innan knopparna slår ut är ju "knoppflocken" eller vad man ska kalla det, i regel böjd neråt. Den rätar på sig sen.
Bara en tanke bland alla andra
tack för alla svar! jag har låtit jorden torka upp ordentligt nu och knopparna börjar räta på sig. Kan vara en kombination av för mycket vatten med det Storåtjejen skrev, att de av sig själv är böjda neråta precis innan de ska slå ut! hursomhelst så verkar de må bra nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.