Stormhatt
Jag fick tipset att jättevallmo går att så nu i skyddad bänk för att hinna växa till sig och övervintra samt blomma nästa sommar. Stämmer det? Finns det några fler? Har för mig att jag sett några förslag i en trädgårdstidning, men nu har jag gått igenom de senaste 10 årens tidningshög och inte hittat nåt confused.gif Men jag hittade mycket annat roligt smile.gif
Irene_L
Jag har sått backsippa för dom fröna gror bäst när dom är färska.
sqrulan
Nästan alla perenner kan du så nu,det gäller bara att hålla dom fuktiga.Dom som
behöver en kall period gror först nästa år.
Själv så ska jag så 2-åringar som Fingerborgsblommor och mariaklockor i
sommar,dom blommar andra året.
Stormhatt
Tack för svaren!

Fingerborgsblomma har jag precis sått. Egentligen har jag redan tillräckligt med blommor, men jag vet att det alltid någon gång på hösten (eller på våren, för den delen) dyker upp ett antal blommor som jag tycker om, men som det står att de passar bäst att så mitt på sommaren. Tyvärr sviker mitt minne mig från år till år och jag upptäcker alltid för sent eller för tidigt vilka dessa är.
*Ulrica*
Du kan så många perenner nu. Såna som blommar sent kan du tom. så i augusti - det gjorde jag men jag lät småplantorna övervintra i fönstret på det ouppvärmda uthuset (zon 3-4). De kommer med fina blommor nu.

Skydda småplantor från stark vind och sol och låt dem inte torka ut så funkar det.
Hazel
jag funderar på att bjuda på jacobs stege frön (polemonium caeruleum) tror ni det funkar att så nu?
Stormhatt
De om några skulle jag gissa på att det går att så, med den erfarenheten att de dyker upp överallt året efter blommning. Sprider sig hejdlöst skulle jag vilja säga. Men, du ska inte lita på mig rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon