Full version: Hemokromatos
Netha
Någon här som drabbats av Hemokromatos, ärftlig, genestisk sjukdom?
Om ... hur funkar blodgiveriet och hur mår du idag?
pejori
Vad jag har förstått, efter att ha det i släkten, så är det en ärftlig sjukdom där båda föräldrarna måste ha anlagen för att sjukdomen skall utvecklas.
Blodgiveri är otänkbart och min moster behandlas med cellgifter för att hålla sjukdomen under kontroll.
hon tappas på blod som kasserar och dom tillför henne plasma för att få ner blodvärdet.
Även min mor hade denna sjukdom, med ett blodvärde som gjorde att blodet blev så tjockt att hon knappt kunde syresätta sig.
blodproppar är tydligen vanligt.
Netha
Tack för svar pejori. smile.gif
Ser att jag skrev fel ... skulle så klart stått blodtappning istf blodgiveri.

Personen ifråga har inte fått höra annat än att hon ska tappas på blod 1ggr/vecka,
inget om ev cellgifter.
Hur kan cellgifter påverka järnhalten i blodet?
KURT
Cytostatika dödar snabbt växande celler därför skulle man kunna spekulera i att det skulle kunna minska upptag av järn i tarmen (döda celler i tarmens slemhinna), samt minska på mängden röda blodkroppar. Men vad jag förstår så är inte cytostatika något generell behandling för denna sjukdom, så jag misstänker att cytostatican snarare används för att behandla sekundära sjukdomar som uppstår pga de höga järnhalterna.
pejori
CITAT (KURT @ 21-06-2008, 11:01) *
Cytostatika dödar snabbt växande celler därför skulle man kunna spekulera i att det skulle kunna minska upptag av järn i tarmen (döda celler i tarmens slemhinna), samt minska på mängden röda blodkroppar. Men vad jag förstår så är inte cytostatika något generell behandling för denna sjukdom, så jag misstänker att cytostatican snarare används för att behandla sekundära sjukdomar som uppstår pga de höga järnhalterna.

Ja. Som jag fattade det, så får hon cellgifter för att minska bildandet av röda blodkroppar.
Blodtappningen fungerar bra, och hon blir pigg igen, men det måste som du säger göras en gång i veckan och håller järnvärdet på acceptabel nivå.
Trots det har hon börjat visa skador på lever, bukspottskörteln.

Liten rättelse: cellgifterna får hon för att minska bildandet av röda blodkroppar, men det är för en annan sjukdom, mänligen "polycytemi"
Netha
CITAT (pejori @ 21-06-2008, 13:52) *
Ja. Som jag fattade det, så får hon cellgifter för att minska bildandet av röda blodkroppar.
Blodtappningen fungerar bra, och hon blir pigg igen, men det måste som du säger göras en gång i veckan och håller järnvärdet på acceptabel nivå.
Trots det har hon börjat visa skador på lever, bukspottskörteln.
Liten rättelse: cellgifterna får hon för att minska bildandet av röda blodkroppar, men det är för en annan sjukdom, mänligen "polycytemi"

Aha ... undrade just om det inte var polycytemi.

pejori
CITAT (Netha @ 21-06-2008, 21:55) *
Aha ... undrade just om det inte var polycytemi.

Japp. Efter ett telesamtal så visade det sig att hon lider av båda sjukdomarna. Men hon är född-1919, så hon har trots det levt ett fullgott liv. tummenupp.gif
Hemokromatosen är trots allt den lindrigaste av dom två, även om den på sikt påverkar dom inre organen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon