lindacse
21-06-2008, 00:11
Dessutom taskiga mörka bilder från sen promenad.
Den här gillade jag skarpt, vad är det? [attachment=20005:DSC00158.JPG]
Och sedan undrar jag om detta som dykt upp på min lilla odlingsruta, det kommer lite överraskningar, ser att flera har den och några tycks odla den, så vad är det? [attachment=20006:DSC00160.JPG] Bladen är säkert nästan 1 dm breda. Får väl försöka komma ihåg att ta en bild till om denna är för mörk.
Blomman ser ut att vara vit blågull.
Bladen kan jag inte.
lindacse
21-06-2008, 09:02
Aha var det så den såg ut? Har nog dissat Jakobs Stege som ospännande i onödan. Blev riktigt förtjust.
Och den andra får nog bli en ny bild sedan men det är en ört, ingen buske eller så, och den är rätt kraftig när den kommer upp, min första gissning var vallört för det finns ju mycket här men det är nog något tamare. Ljusgrön i bladen. Redan när den kommer upp som tvåhjärtblading så har den minst 5 mm tjock stjälk. Snabbväxande.
Jakobs stege hade jag aldrig hört talas om tidigare, kul att lära sej nåt nytt.

Eller är det kanske ett lokalt namn?
Jag tror att det är ett ganska vedertaget namn, jag har sett det i trädgårdsböcker.
Aha, ja då vet jag vilken växt det handlar om om jag råkar på det.
Egorina
21-06-2008, 12:19
Jakobs Stege (blå) har jag haft i rabatten. Visst är dom vackra men dom spred sig något förskräckligt. Grävde upp dem för ca. 5-6 år sedan men de kommer fortfarande upp här och där.
Jag har både blå och vita blågull som dyker upp frösådda lite här och var på min kolonilott. Jag uppskattar dem för att de trivs och blommar även i mörka/skuggiga lägen. Som ogräs betraktade är de lätthanterliga, de plantor som sått sig på "fel" ställen är lätta att rensa bort med bara fingrarna, vill man plantera om småplantorna på lämpligare plats (t ex ngt tråkigt mörkt hörn) är det aldrig bekymmer med att få dem att ta sig. Jag glömde en "tuva" som jag grävde upp förra sommaren och i väntan på tillfälle att plantera om den lade under en rhododendronbuske, den tog sig där märkte jag när den blommade nu i våras.
lindacse
25-06-2008, 11:43
Det är jättekul med presenterna som dyker upp från grannarna, fast jobbigt också när man rensar bort sånt man inte vet om man skulle vilja ha kvar eller inte. Nu sist fick jag såna där röda klöverblad, dom var ju lätta iallafall att veta att de var bra saker

Här kommer en ny bild istället för den hemskt mörka på det där andra.
[attachment=20233:DSC00162.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2008, 15:31
Jag tycker det ser ut som solros
Åsa har rätt, det är definitivt solros. Blågull (Jacob stege) Polemonium, är frodiga och vackra, men man ska veta att de frösår sig som attan!! Finns också som rödbladig och variegerad!
lindacse
03-07-2008, 12:05
Hade börjat nalka mig svaret solros själv, den är tjock som en tumme nu, stammen. Synd att jag rensade bort 2-3 st bara innan jag kom på att det nog var något skojigt. Tack allihop för engagemanget, det kommer nog fler ogräs/behålla-frågor så småningom... För att inte nämna nästa år när jag ska lista ut vad som är mina grejor som kommer tillbaka och inte....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.