yvonnef
Hej allihopa! biggrin.gif

Hoppas att ni haft en härlig midsommar och sluppit regn. Här där jag bor kom några droppar, men annars klarade vi oss, lite blåst och moln men trevligt.

Funderar lite på att stamma upp denna hibiskus, är det bara att klippa av vid önskad längd? Kommer
den att bli tjockare i stammen då, nu är den lite ranglig? Eller är den för lång och ranglig och jag bör beskära
den först?
[attachment=20016:025.JPG]

I våras var jag lite försiktig när jag beskar mina blommor, för jag var så rädd att göra fel och döda dem...

Det jag undrar nu är om man kan beskära grenar som är ganska tjocka, och om det går att göra nu på
de som har växt väldigt mycket under sommaren? Annars tänker jag att de kommer bli så långa
och rangliga och kanske gå av, de brukar blomma ända till november.

[attachment=20017:fönster2_kopia.jpg]

[attachment=20018:fönster8_kopia.jpg]

[attachment=20019:fönster3_kopia.jpg]

[attachment=20020:fönster4_kopia.jpg]

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Vänliga midsommarhälsningar från Yvonne tongue.gif
Christer i Falköping
Visst kan du beskär dem nu, men då blir det ingen mer blomning i år. Vänta hellre till i höst eller tidigt nästa vårvinter. När du stammar upp låter du en gren växa rakt upp tills du anser att kronan skall komma. Alla skott som kommer längs med stammen måste tas bort hela tiden. I toppen kommer den nu att grena sig. För att få en tät krona måste du toppa de kommande skotten rätt ofta. Ju mer den grenar sig, desto tätare krona. Nu kan det vara svårt att få en tät krona på en hibiskus om du vill ha blommor också. Grenarna drar lätt iväg och blir långa, men man får inte kapa dem då för då uteblir blomning på den grenen det året.
Christer.
yvonnef
Tack för svaret!

Det var det jag tänkte, att det kan vara bättre att toppa dem i höst, kanske i november när de slutat blomma, för att inte försena blomningen nästa sommar om jag klipper ner dem då?

Jag ska försöka stamma upp den rangliga blomman jag har, den är inte för lång nu då? Kanske ska jag klippa den lite kortare för att få den att bli starkare och bredare i stammen?

MVH Yvonne
Christer i Falköping
De första åren kan du stödja den med en pinne, den blir tillräckligt tjock ganska fort. Vill du ha blomning nästa år kan du gott vänta med beskärningen till hösten.
Christer.
yvonnef
Hej igen!

Ytterligare frågor: Hur hårt bör man beskära hibiskusarna? Kan man beskära grenar som är tjockare och mer vedartade också?

[attachment=21942:100kop.jpg]

Om jag klipper dem nu blir det ingen mer blomning i år, men när kan jag börja klippa dem i höst? Och hur tidigt kan jag börja beskära dem i vårvinter?

De är verkligen rangliga nu.
[attachment=21941:101kop.jpg]

Vänliga hälsningar från Yvonne
Christer i Falköping
Man kan kapa riktigt grova grenar på en hibiskus och det bryter nytt ändå, så det behöver du inte oroa dig för. Varför inte starta i september? På vårvintern tycker jag början av mars är rätt bra tid.
Christer.
Red Top
Hej!
I våras såg en av mina hibiskusar ledsen och förväxt ut. Den hade två långa grenar. Jag kapade av den ena och planterade den kvavarande med rotklumpen snett i en kruka så att stammen blev någorlunda rak. Sen klippte jag av toppen ovanför ett bladpar. Tog bor nästan alla blad från jorden och uppåt. Jag satte oxå dit en stödpinne.
Jag gjorde det nån gång i mars och nu ser den ut så här: (Har äntligen kommit underfund med hur man laddar upp bilder till forumet, tror jag)=)

[attachment=22218:3e_2_004.JPG]

I vår tänker jag beskära den ordentligt för att den inte ska se så gles. Känns kul att mitt experiment lyckades så pass.
Red Top
lissa
En fråga som galler uppstammning...Måste man alltid använda sig av en gren, kan man inte använda sig av stammen den redan har??
Christer i Falköping
Har den en stam finns det ju ingen anledning att börja på en ny gren. Såvida den inte har fullr med tjocka grenar längs stammen, för då kommer den att bli ful längs den när du kapat av alla grenarna.
Christer.
lissa
Här har jag gått och lurat på hur jag bäst ska få tag på en lämolig gren, och hur jag ska få en gren rak, och vad jag ska göra med resten av grenarna, och nu får jag reda på att jag kan använda mig av stammen jag redan har wacko.gif
Tack snälla Christer för du har verkligen hjälpt mig massor med ditt svar. Nu vet jag att jag kan stamma flera av dom jag redan har, och det gör mig verkligen glad thanks.gif
Bassam
Om det är lång gren och lite blad, det betyder att den saknar kväv, så kan du ge naturligt gödsel.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon