Grå
Finns det något sätt man kan göra för att hjälpa träd och buskar som krukväxter att få lite kraftigare stam?

I det här fallet så är det tvättnötsplantorna som är på tapeten och jag har sett bilder på andras plantor som är uppåt ett år där bladen är stora och fina men stammen bara är en tunn kvist. Sapindus Mukorossi är ju en stor buske/träd i sitt hemland och det kan vi väl kanske inte få till här, men det vore trevligt att ha den lite kraftigare än en sytråd.

Bilder på tvättnötsplantor hittar ni på:
Tvåleriet - Tvättnötsplantor

Mina egna ska jag ta bilder på på söndag när jag kommer hem, de jag har på datorn nu är från när de precis hade kommit upp ur jorden.

[attachment=20021:Tvättnöt...r_080608.JPG]
Alexander-VG-zon3
med rätt skötsel så blir dom grövre med tiden ,, likadant med granatäpple,lampbortse dom håller sig tunna rätt länge även 1-2år efter sådd . och det är rätt normalt för en del krukväxter att bli sådana när vi inte odlar dom optimalt .
Grå
CITAT (flaxss @ 21-06-2008, 13:03) *
med rätt skötsel så blir dom grövre med tiden ,,

... ja tack..

Spelar det någon roll om man beskär dem? Eller främjar beskärning bara "buskigheten"?
Alexander-VG-zon3
toppar du dom så grenar dom sig och blir buskiga , vill du ha miniatyr träd så toppar du dom efter du fått den höjd du önskar .
Grå
CITAT (flaxss @ 21-06-2008, 13:50) *
toppar du dom så grenar dom sig och blir buskiga , vill du ha miniatyr träd så toppar du dom efter du fått den höjd du önskar .

och om man vill ha dem höga och buskiga så får man helt enkelt ha tålamod?
Kee
Är det inte så att förvedningen av stammen främjas av ett "blåsigt" läge? Och att man inomhus kan stimulera detta med en bordsfläkt eller datafläkt på avvägt avstånd för plantornas tillväxt...
Christer i Falköping
Till stor del kan det vara vinden som hjälper till. Kanske inte så att den blir tjockare direkt, men styvare. Det som kan vara viktigast trots allt är att man har rätt ljusmängd i förhållande till hur ljust det är. Mörkt och varmt är ingen bra kombination till exempel, då ränner plantan i höjden och blir svag i stammen.
Christer.
Grå
Så jag skulle kunna ställa ut dem på förstutrappen mot söder för när det är sol så blir det riktigt varmt plus att det blir lite "blåsigt" då?
Undrar om det blir för kallt för dem när det regnar och blåser... Men liite kargt klimat måste de väl ändå kunna fostras till även om moderträdet står i Indien, eller?
Christer i Falköping
Fats först vänja den vid solen förstås.
Christer.
Grå
Pillar in ett par bilder på mina plantor. I veckan åker de två stora ut på trappen i blåsten för härdning och har jag otur är detta det sista vi får se av dem.

[attachment=20137:Tvättnöt...2_080623.JPG]
[attachment=20138:Tvättnöt...a_080623.JPG]
Kee
Jag tror inte det är blåsten du ska vara mest rädd för. Som redan nämnts är nog för starkt solljus en större fiende. Jag var med om att min kapkrusbär fick balkongbordet över sig så att den knäcktes nere vid roten, men jag bara satte dit en stödpinne och den har återhämtat sig som om inget hade hänt! Står dina växter bara skyddat så kommer de klara "blåsten" galant, och känns det osäkert, sätt upp ngt stöd.
calendula
Hittade ingen färskare tråd om tvättnötsplantor så jag skriver här.

Hur går det med era tvättnötsplantor?

Av de 4 plantor som jag satte 2007 lever 2 och en är halvdöd.

I höstas trodde jag att de skulle dö, de tappade nästan alla blad, men efter nyår började de växa på höjden igen.
De är c:a 1,5 meter nu.
För ett tag sedan såg jag att de översta bladen hade blivit ljust ljust gröna, nästan vita, men de såg helt friska ut.
Men igår hade några blad börjat torka ihop och ramla av. Undrar vad det beror på, det är bara den ena plantan.

Förra sommaren planterade jag en massa utomhus och trodde att de skulle härdas, men alla dog under höstens första frostnatt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon