Hej, jag behöver hjälp med att lista ut vilken typ av skadeinsekt som håller på att äta upp bladen på såväl rödbetsblast som potatisblast. Det börjar som hål, ibland med bruna kanter, som växer till det inte finns mycket kvar av bladet. Jag kan inte så mycket om sådant här och är därför tacksam ifall det finns någon som kan tipsa mig om hur det går att bli av med problemet. Tack på förhand!
kajsalisah
21-06-2008, 16:44
Jag vill också veta... För min del är det rabarberbladen som ser ut som Schweitzerost. Inte roligt alls! Jag ställde frågan här om det kan vara "bärfisar" som jag sett under plantorna men jag fick inget svar

Hoppas du får svar!
Piccante
21-06-2008, 16:55
CITAT (kajsalisah @ 21-06-2008, 17:44)

Jag vill också veta... För min del är det rabarberbladen som ser ut som Schweitzerost. Inte roligt alls! Jag ställde frågan här om det kan vara "bärfisar" som jag sett under plantorna men jag fick inget svar

Hoppas du får svar!
bärfisar har sugande mundelar och brukar suga ur växtsaft inte tugga på växterna.
På rabarberbladen skulle det kanske kunna vara sniglar? Hos oss har i af mördarsniglarna "vaknat till liv" efter den senaste tidens regn. De är betydligt färre än de var förra året vid den här tiden, men rabarberblad tillhör deras favoriter, antagligen för att de är mat och sovplats i ett...
Även på potatisblast brukar man se (mördar-)sniglar, men jag har aldrig märkt att de gjort ngn sigifikant skada, de har i af aldrig ätit ner ngn av mina potatisplantor till stabbar som de ju gärna gör med annat.
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2008, 08:44
Även pyttesmå åkersniglar gör hål i bladen och de är nattaktiva.
Hos mig är det "miljontals" små (och större) tvestjärtar som går fram på nätterna och renäter blad så knappt ens nerverna finns kvar till slut. Hela min enda potatisplanta, tomater, brysselkål, blomstersalvia.
Även jordloppor kan göra stor skada och renäta blad.
Jag tog en kartong och blötte ner, knölade ihop och satte bredvid plantorna som angreps. På morgonen var den full av tvestjärtar som jag grymt trampade ihjäl. Har gjort så några gånger, och angreppen verkar ha minskat.
Potatisen kommer igen, somt överlever och skjuter nya blad, annat har dött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.