Full version: Hjälp med buskpion
Emilia
Hej!

jag undrar om man ska klippa bort blommorna när buskpionen blommat över?

tar gärna emot andra bra tips om buskpion rolleyes.gif

/ Emilia (ny bliven trägårdsägare)
Christer i Falköping
Nä, det finns det ingen anledning att göra.
Christer.
Betty
Här kan du läsa en del om buskpioner. Jag har inte några tips i övrigt att dela med mig av, jag har bara haft min buskpion i några få år ännu, den har inte ens blommat för 1:a gången än.

Har själv en fråga om buskpioner: Är det lika noga med buskpioner som det är med de örtartade pioner, att de ska ha rotklumpen ytligt? Jag funderar med tanke på att man lägger på kogödsel på våren. Kan man lägga på ända inpå grenarna eller ska man lägga på typ "en bit ifrån"?
Christer i Falköping
Det beror på hur du skall göra med rötterna. Är det en ympad buskpion skall ymstället ned c:a 12-15cm under jord. Annars finns risken att ympunderlaget, oftast någon enkel form av doftpion, skickar upp egna blad och blommor. Det kommer då att med tiden ha ihjäl buskpionen. Dessutom är det bäst att då plantera den i 45gradig vinkel. Det gör att buskpionen lättare får egna rötter och därmed blir härdigare.
Är det en frösådd (rotäkta)pion skall den planteras i samma höjd som den var i krukan. Ingen fara om man sätter den lite djupare dock. Är det kogödsel på påse är det ingen fara, det är egentligen bara en väldigt bra jord, inte så mycket gödsel. Annars skall ju koskiten vara såpass brunnen att den inte skadar rötterna ändå, så strö du ut det som du brukar.
Christer.
Betty
Tack för svaret Christer! Då lägger jag på kopåpåse som vanligt i fortsättningen. (det är en rotäkta buskpion)
Emilia
va bra då vet jag. tack för svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon