trähjärtat
Hej!
Jag söker efter en vitblommande gräslök.
Har fått tag i frön men de vill inte gro, det syns fortfarande inget i krukorna fastän det är flera månader sen jag sådde dem. Önskar därför tips om var jag kan få tag i en planta antingen på någon plantskola (Nordvästra Skåne) eller det finns kanske någon vänlig själ som kan tänkas sälja en här via forumet.
Mycket tacksam för svar.
sjusorterskaka
Varför inte kinesisk gräslök? Den smakar ju enormt gott tycker jag smile.gif

Har du täckt över krukorna och vattnar du ordentligt? Vissa gräslöksfrön kan vara sega har jag märkt, men helt plötsligt skjuter de upp illa kvickt.
trähjärtat
Hej!
Trilskande frön ... jaha då är det bara att vänta ett par månader till. Jag har sått dem i en kruka som står skyddat/skuggigt och jag försöker hålla den jämt fuktig.
Jag vill ha den "vanliga" gräslöken fast med vita blommor för att jag tycker den är vacker med sina vita bollar. Har även tänkt att ha den i rabatten. Planterade i våras den vanliga blå tillsammans med småblommande gul pensé och det blev bara SÅ vackert. Jag har redan en kinesisk gräslök i trädgårdslandet och den används flitigt, gärna med solvarma tomater, en god olivolja och massor av svartpeppar - mums!
Ha en bra helg!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast jag tycker det borde dykt upp något nu, flera månader brukar det inte ta för gräslöksfröer att gro (enligt vad som står på Tom Clothiers hemsida i såråden vid A. shoenoprasum så ska normal groningstid vara runt 2v). Jag har bara sått kinesisk och sibirisk gräsök och jag behandlade fröerna som ljusgroende (många växter i Alliumsläktet gror bäst ifall man behandlar dem som ljusgroende). Den lilla sålådan täckte jag med plastfolie så det skulle vara jämn fuktighet för fröerna. Jag hade sådden inomhus (ej i gassande solken) och det tog nog bara runt 1-2v för fröerna att gro .
sjusorterskaka
Oj, jag var nog lite trött när jag svarade på ditt inlägg. Läste "flera veckor" och inte "flera månader". Jo då borde det rimligtvis dykt upp något tycker jag.
Fast en sådd med "Staro" från Weibulls låg och sov i 6 veckor hos mig innan den helt plötsligt skjöt upp med en väldig fart. Vid den tidpunkten hade jag faktiskt glömt att jag sått något där och hade planterat dit min citronmeliss-planta och sått lite ruccola. Såg ganska fint ut till en början men gräslöken gick lite överstyr som de lätt gör så jag fick ta bort det mesta.

Vet inte riktigt vilka växtförhållanden du har där men ett alternativ kunde annars vara en av mina absoluta favoritväxter: Ramslök. Den är ju både otroligt vacker med sina vita små bollar och smakar dessutom riktigt mumsigt.
Ser ju visserligen inte ut som gräslök och tar lite större plats så det kanske inte är ett tänkvärt alternativ.
Susanne i Linköping
Ramslök har jag försökt så två gånger utan resultat. Vet du var man får tag i frö som verkligen gror?
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske du bör efterlysa ramslökfrö här på forumet eller något annat forum, det är högre grobarhet ju färskare fröerna är, så om du kan hitta någon som kan skörda mogna fröer och skicka dem så är ju det bra mycket färskare fröer än vad man hittar hos fröhandlarna + fröerna behöver kallstratifiering.
sjusorterskaka
CITAT (Susanne i Linköping @ 28-06-2008, 00:49) *
Ramslök har jag försökt så två gånger utan resultat. Vet du var man får tag i frö som verkligen gror?

Har tyvärr inte haft möjlighet att odla dem själv än, jag får njuta av dem i det vilda när möjligheten ges istället.
Men en god vän till mig sådde för något år sedan och det var inga problem att få dem att gro. Lord Nelson stod det på påsen om jag inte minns fel.

Funderar på hur jag ska kunna skapa en gynnsam plats för ramslök här med enkla medel. Det är alldeles för mycket sol för att de ska trivas. Kanske bättre att försöka så dem i skogen intill ån istället och hoppas att inga som bor här vet hur goda de är att äta smile.gif
anax
Hallå! Jag har något hemma som jag inte riktigt vet vad det är. Har nyligen lagt ut en förfrågan på detta forum. Ser ut som gräslök men är mycket kraftigare/större och med VITA blommor. Om du vill kan jag skicka frön till dig om du vill göra ett nytt försök att så?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon