chrille112
Jag funderar på att bygga en kompost ungefär som bifogad bild. För att man ska få sänkt sopavgift måste man dock ha en isolerad kompost, och jag är inte speciellt sugen att köpa en sån stor varmkomposttunna. Därför fungerar jag på om man kan bygga en egen isolerad kompost? Hur isolerar man den, typ glasfiberisolering eller??
[attachment=20035:kompost.jpg]
KURT
De flesta kommuner har bra beskrivningar på hur en kompost skall se ut t ex Ulricehamns kommuns beskrivning nedan. När det gäller isoleringen, så skall man bara se till att den antingen tål fukt, eller är skyddad så att den inte utsätts för fukt. Jag vet inte hur det är med glasfiber, men jag har ju för mig att man använder det även som markisoleringn under jord, så det borde väl tåla fukt och ändå ha isolerande förmåga?

http://www.ulricehamn.se/ulh_templates/Inf...;epslanguage=SV
Platinum
När pappa byggde sin isolerade avfallskompost använde han tjock frigolit (runt 5cm).
chrille112
Att bygga komposten i sig är inget problem, det finns det en massa anvisningar för. Men ingen av dem tar upp isoleringen...
I min kommun (Gävle) står det så här:

För att kompostera hemma behöver du en kompostbehållare som är skadedjurssäker och isolerad för vinterbruk. För abonnemanget gäller att allt komposterbart avfall komposteras under hela året enligt gällande regler för hemkompostering

Platinum: Intressant med frigolit, låter som en bra lösning! Har han isolerat alla "väggar" och lock med det? Är lite rädd för att komposten blir för tät bara, behövs det inte syre för att det ska funka? Om du har en bild vore det ju kanon smile.gif
Platinum
CITAT (chrille112 @ 21-06-2008, 20:58) *
Att bygga komposten i sig är inget problem, det finns det en massa anvisningar för. Men ingen av dem tar upp isoleringen...
I min kommun (Gävle) står det så här:

För att kompostera hemma behöver du en kompostbehållare som är skadedjurssäker och isolerad för vinterbruk. För abonnemanget gäller att allt komposterbart avfall komposteras under hela året enligt gällande regler för hemkompostering

Platinum: Intressant med frigolit, låter som en bra lösning! Har han isolerat alla "väggar" och lock med det? Är lite rädd för att komposten blir för tät bara, behövs det inte syre för att det ska funka? Om du har en bild vore det ju kanon smile.gif

Vad han har i botten på komposten vet jag inte, men väggar och tak är isolerat med frigolit och så har han monterat dit en "sopnedkastlucka" (såna som fanns i hyreshus förut) som öppning.

En kompost för hushållsavfall ska vara tät, för att förhindra att det kommer in skadedjur bland annat. Och den konstruktionen mina föräldrar har fungerar ypperligt, så jag tror nog att oron över att det skulle bli för syrefattigt är obefogad.

Har ingen bild på den tyvärr no.gif

chrille112
Smart, då ska jag försöka göra något liknande. Är framsidan av komposten öppningsbar då, så att det är lätt att tömma den?
Platinum
CITAT (chrille112 @ 21-06-2008, 21:50) *
Smart, då ska jag försöka göra något liknande. Är framsidan av komposten öppningsbar då, så att det är lätt att tömma den?

Joo. Vad tusan heter dom då confused.gif Såna där "låshakar" som sitter på släpvagnar för att man ska kunna fälla ner en sida när man lastar....såna har han monterat på komposten på en av sidorna iaf.
chrille112
Fiffigt =)
Tack för svaren! Ska bygga mig något liknande när man får lite ledigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon