lindsay
Hej!

Hoppas ni kan hjälpa mej, jag är ingen expert på kompost direkt..
Vad gör jag med en kompost där man bara komposterar matrester, frukt/grönt och kaffefilter?
Ska man blanda i något speciellt eller måste man låta grejerna torka innan dom läggs i? Det blandas i sågspån men det hjälper inte så mycket.

Det är på skolan som denna komposten finns så..gissa om det är straffkomendering att gå dit och tömma matresterna sad.gif
Komposten är tömd just nu så det vore bra att starta den på rätt sätt.
Kompostjorden så jättefin ut- men luktade riktigt wink.gif illa.

Tack för hjälp!
Cilla
Blir komposten för blöt behövs mer uppsugande material, mer luft och antagligen också mer kolrikt material. Blir den illaluktande är den antagligen sur och behöver mer kolrikt material och antagligen sådant som gör att mikroorganismerna lätt får upp arbetet och värmen i komposten, dvs lite gräs eller helgröna, lätta grönsaker som sallad.

Min erfarenhet av sågspån är att de bidrar till kompakteringen om komposten fylls med blött material. Jag tycker att löv fungerar bättre, och dessutom gör de komposten mer luftig och fuktig istället för blöt. Har du möjlighet att också använda löv - prova att varva med det, och att varva tätt mellan matresterna.

En flitigt använd kompost behöver mer kolrikt material än många ger den. Många "receptböcker" nämner förhållandena 1 andel kväverikt material (matrester, grönt) till 2 delar kolrikt (löv, sågspån).

Starten av en kompost lyckas bättre om du gör den nu innan det blir kallt, och just starten är viktig om du vill få fräs på komposten så att nedbrytningen startar fort. Jag brukar lägga ett ganska tjockt lager pinnar i botten, sedan löv, några spadtag jord från marken intill och från den gamla komposten så att jag får med mina kompostmaskar, lite färsk stallgödsel från hästar som stått i halm och löv igen. Därefter lite långsam start, och om jag inte kan starta långsamt ett rejält lager löv ovanför detta startskikt.

Här finns en kort ganska bra lista:
http://www.skelleftea.se/kommun/organisati...pp_bok/komp.htm
Ella
Löv är lite svårt att få tag på vid denna tiden men du kan kanske få tag i en liten halmbal eller använd halm som inte har legat så länge och som det inte är så mycket skit och kiss i.

Det tråkiga är att du antingen får lägga om hela komposten och då enligt cillas recept ovan eller får gräva ner halmen rejält. Ha en skottkärra bredvid att ösa upp endel i så borde det gå lättare.

En kompost ska vara blöt som en urvriden tvättsvamp ungefär. Blir den för blöt så är det bara att vattna, men det krävs att någon tittar till den ibland.

Lycka till wub.gif
Hannele
Själv komposterar vi bara trädgårdsavfall, frukt/grönt äggskal och kaffefilter.
Täcker med gräsklipp eller liknande. Inga problem.
Komposten står gömt under plommonträd, lagom fuktigt.
Gunnar Eriksson
Min erfarenhet är att det alltid är för blött i komposten när den luktar ruttet. Komposterandet går ju ut på att materialet ska brytas ner till vad det en gång byggdes upp av, bl a mycket vatten. Jag tycker att sågspån eller kutterspån fungerar bra. Det ska blandas i så mycket att det blir en luftig miljö i komposten. så att syrekrävande bakterier trivs där. Då blir det varmt och gott i komposten och den luktar inte illa Finns det ingen slöjd på skolan?

Hälsningar GUnnar
Eva i Västerås
Vi har inga problem med vår kompost, men vi låter hushållspapper och vita pappersservetter följa med i komposten. Det ger lite torrare miljö och lite mer kol. Bara när vi varit många och det blir mycket fiskrens, räkskal, eller dylikt hinner inte komposten ikapp. Då lägger kag på rejält med flis (som jag kört med kompostkvarnen, grovlek som kutterspån, ungefär) och slipper dålig lukt. Då vänder jag också om komposten efter ett par dagar, för att blanda om flis och kompost.
Sedan lägger jag aldrig i köttben, men det är bara för att jag inte vill tjafsa med att sålla bort dom innan jag använder komposten.
Är dom med till grönsakslandet kommer mina paleontologer och söker dinosaurieben...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon