Blir komposten för blöt behövs mer uppsugande material, mer luft och antagligen också mer kolrikt material. Blir den illaluktande är den antagligen sur och behöver mer kolrikt material och antagligen sådant som gör att mikroorganismerna lätt får upp arbetet och värmen i komposten, dvs lite gräs eller helgröna, lätta grönsaker som sallad.
Min erfarenhet av sågspån är att de bidrar till kompakteringen om komposten fylls med blött material. Jag tycker att löv fungerar bättre, och dessutom gör de komposten mer luftig och fuktig istället för blöt. Har du möjlighet att också använda löv - prova att varva med det, och att varva tätt mellan matresterna.
En flitigt använd kompost behöver mer kolrikt material än många ger den. Många "receptböcker" nämner förhållandena 1 andel kväverikt material (matrester, grönt) till 2 delar kolrikt (löv, sågspån).
Starten av en kompost lyckas bättre om du gör den nu innan det blir kallt, och just starten är viktig om du vill få fräs på komposten så att nedbrytningen startar fort. Jag brukar lägga ett ganska tjockt lager pinnar i botten, sedan löv, några spadtag jord från marken intill och från den gamla komposten så att jag får med mina kompostmaskar, lite färsk stallgödsel från hästar som stått i halm och löv igen. Därefter lite långsam start, och om jag inte kan starta långsamt ett rejält lager löv ovanför detta startskikt.
Här finns en kort ganska bra lista:
http://www.skelleftea.se/kommun/organisati...pp_bok/komp.htm