CITAT (Milda @ 22-06-2008, 19:46)

Hej chivvie. Vet du mer om vad det kan vara för test? Om det är ärftligt. Dom säger att det är ärftligt när det utvecklas vid så ung ålder men min uppfödare är inte med på detta. Hon har börjat fråga om det hänt någonting under valptiden mm och vill inte säga att det är ärftligt, resterande kull borde informeras enligt veterinären bör ingen av hans syskon gå i avel men detta är känsligt.
Hos uppfödaren ska en tik få valpar om knappt 2 veckor men jag har frågat och hon vill inte säga om att jag kan få en av valparna. Hade jag vetat det skulle det vara lite lättare trots ett svårt beslut.
Jag vet att jag borde avliva honom och jag har suttit i situationen att avliva andra djur innan men Frank kan jag bara inte släppa.
Försöker sätta mig in i fakta och läst massor om epelepsi och sett mer och mer hur vanlig denna sjukdom är bland hundar, även inomm den lilla gruppen frallor som finns men konstigt nog är det inte registrerat på kennekklubben eller avelsrådet. Veterinären känner väl till och behandlar flera hundar med diagnosen.
Imorgon är sista dagen som han får vara kvar på blå stjärnan, ska sitta och ringa runt till försäkringsbolaget för tydlig information om att beandla ett djur med livslång sjukdom med oklart förlopp. Ringa min läkare och egne veterinär för mer råd. OM jag tar hem honom på prov trots att det betyder ett förlängt avsked för mig så vill jag få honom kastrerad för att minska stress nivån och minska risken för anfall slagsmål av hanhundar i omgivningen. Det är en risk att ge narkos till epelepsi sjuk hund men det får gå.
Att han biter andra är en möjlighet men jag vet om det och vid anfall får jag be andra hålla sig undan. Jag får stoppa lösspringande barn som inte har hundvett och inte deras föräldrar heller som skickar barnen rakt på valpen utan att fråga. Blir någon annan biten så får jag försöka hjälpa dom så dom inte utvecklar fobi utan förstår att hunden var vid tilfället sjuk.
Mvh
Testet - tror jag - var ett blodprov, men det borde väl Blå Stjärnan veta om! Naturligtvis SKALL kullsyskonen informeras, speciellt med tanke på att veterinären tror att det kan vara ärftligt. Dessutom bör ju även föräldradjuren testas, om de skall gå i fortsatt avel. Är det så att någon av far/mor/syskon har anlaget, borde rasklubben se till att det sätts avelsförbud på de djuren. Har du kontaktat rasklubben eller SKK? Hos SKK finns en hunddatabas där man kan gå in och kolla om det finns några veterinära anmärkningar på en hund.
http://kennet.skk.se/HUNDDATA/Finns det inget där, kan det ju hända att det är ett problem som sopas under mattan... Om vet. har behandlat flera hundar, vore det ju hög tid att det lyfts fram i ljuset. Det blir ju inte mindre förrän man tar tag i det och åtgärdar det. Hjälper ju inte just dig, men jag anser att alla ärftliga problem skall åtgärdas genom avelsrådgivning.
På rasklubbens hemsida står följande: "Vid planerat valpköp rekommenderas ett samtal med Fransk Bulldogg Klubbs rasinformatörer".
http://www.fbksverige.se/ De borde kunna ge dig upplysning om det är ett rasproblem.
Aktivitetspersoner i Fransk Bulldogg Klubb
Lisbeth Andersson, Skåne. 0433- 301 00, slottshojdenred@telia.com
Leif Hardebrink, Skåne. 044-71405, lhardebrink@hotmail.com
Ninni Honeth, Småland. 0380-20141, ninnihoneth9@msn.com
Monica Nyström, Halland. 035-102310
Sofie Thörnqvist, Göteborg. 031-825266, sofie411@gmail.com
Annika Rydén, Göteborg. ryden.annika@gmail.com
Madeleine Aronsson, Värmland. 0555-22011, maaro77@hotmail.com
Stefan Ekgren, Västmanland. 0227-13063, stefan@ekgren.se
Anneli Övermark, Östergötland. 011-128787, annelie.overmark@gmail.com
Nathalie Wallin, Stockholm. 0762-607317, nathalie@gimli.info
Gunilla Carmstedt, Stockholm. 08-50011610, gunillacarmstedt@telia.com
Frida Jonsson, Västerbotten. 090-129494, info@kennelcreative.com
Om han är väldigt aggressiv efter ett anfall, så mår ju hunden väldigt dåligt. Är du verkligen införstådd med vad det innebär att ta ansvar för detta. Det är ditt beslut, men jag hade nog lytt veterinärens råd. Det är ju hunden och hans liv som är det som är viktigt. Kommer han att få ett fullvärdigt hundliv? Det är ju hundens bästa vi vill, eller hur. Jag vet att det är det värsta tänkbara beslut att ta, men försök att se det ur hundens synvinkel. Tänk dig att gå omkring och vara så aggressiv att man bits; då är livet inte bra...
Kram och sköt om dig. Hoppas att det löser sig till det bästa. PM'a gärna om du vill prata med.
Chivvie
PS. Cavaljeren jag skrev om har haft stora problem med sin uppfödare som inte alls vill kännas vid problemet. Ägaren har dragit in SKK som har engagerat sig i fallet. DS
PPS. Gunvors inlägg är mycket klokt och bra DS