Full version: Nektarin & Persika
Vicious Delicious
Jag har ett par kärnor av nektarin&persikor som jag tänkt sätta. Är det något särskilt man bör tänka på? Tacksam för svar!
Christer i Falköping
Fila gärna upp kärnorna läng med "listen" där halvorna sitter ihop. Om du har minne och kommer ihåg att ha dem vattnade, jorden får ju inte torka ut, kan du så dem redan nu. Oftast händer inget förrän efter en vinter, men ibland fungerar inte den spärren så de gror fort genast. Jag har ett kärnsått nektrinträd här i zon4 som stått ute sedan början. Det klarar kylan bra här, men vanligen räknar man att ett bra läge i zon3 är max.
Lycka till!
Christer.
Alexander-VG-zon3
ska du ha den i kruka så ha den ute tills ett par frost nätter kommer neråt -10c -15c ( sätt krukan intill en södervägg ) sedan övervintra den svalt 0c +5c och ta ut den igen när dagarna håller runt 0c +5c och nätterna frost än . den ska få blad ute och tappa blad ute . blommar i mars-maj ,,skydda blommorna om det blir frost när den är ute låt bara ytan torka upp och ge den normal näring fram till juli .

alltså det är ingen krukväxt som går ha inne åretrunt .

eller planterar du ut den om du bor milt och sätter den i ett varmt och soligt läge .
Vicious Delicious
Tack för era svar, har det någon betydelse om kärnorna "torkat" till lite innan de sätts i jord?
Christer i Falköping
Nä.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon