Gröna Sus
Hej!

Vi bor på Närkeslätten med öppna åkrar åt alla väderstreck. Runt huset och tomten har vi idag en vildxuven häck, ca 2 m hög som ger bra insynsskydd. I söder- och västerläge har vi även stora björkar som tar en del hel av blåsten från huset och skuggar det skönt sommartid.

Dock har vi varit tvungen att ta ner flera björkar då de inte friska sad.gif En björk blåste dessutom ner, som tur var inte på huset! Därför funderar vi nu på att planera nya träd runt huset i söder- och västläge. Vi vill helst inte ha björk igen eftersom vi tycker att de blir för höga. Tanken är att ha björkarna kvar tills de nya träden vuxit till sig en del.

Är det någon som har tips på blåståliga träd som helst inte blir högre än 7-10 meter max? g.gif

Bor i zon III med lerjord....

Sus
Platinum
Träd i klassisk mening blir ju rätt höga med åren så jag tycker det är svårt att tipsa om nån som blir max 7-10 meter.

Men äppelträd kan faktiskt bli så stora om man låter bli att beskära dom, vädertåliga är dom också.
Fågelvägen
Bollpil, Salix fragilis bullata skulle kanske passa? rolleyes.gif
här hittar du en representativ bild!
En av mina absoluta favoriter. Den blir max 10 m hög, trivs i sol/halvskugga, får rund form utan beskärning och har ingenting emot lerjord. Man kan köpa uppstammade plantor, men det finns också exemplar med låg stam som kanske tål blåst bättre medan de är unga. Snabbväxande och härdig. Och dessutom fina klätterträd när de är lite äldre!
Jan Lindgren
Hej!
Jag är förtjust i rönnar. De finns i alla storlekar och suger inte ut jorden så mycket vilket gör att man kan använda dem i ett woodland. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av vindtåligheten.
MVH
Jan Lindgren
Platinum
CITAT (Jan Lindgren @ 21-06-2008, 22:04) *
Hej!
Jag är förtjust i rönnar. De finns i alla storlekar och suger inte ut jorden så mycket vilket gör att man kan använda dem i ett woodland. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av vindtåligheten.
MVH
Jan Lindgren

Vindtåliga men passerar lätt önskad höjd, grannens är 15 meter hög ca.
Huggorm
CITAT (Platinum @ 21-06-2008, 22:08) *
Vindtåliga men passerar lätt önskad höjd, grannens är 15 meter hög ca.

Nja, där vet jag inte om jag vill hålla med dig. Skulle snarare säga att rönnar sällan blir högre än tio meter, och framför allt inte om dom står öppet och blåsigt. Femton meter får nog räknas som ett undantag, om dom nu inte står inklämd i skogen och måste sträcka på sig för att få ljus
Platinum
CITAT (Huggorm @ 22-06-2008, 00:43) *
Nja, där vet jag inte om jag vill hålla med dig. Skulle snarare säga att rönnar sällan blir högre än tio meter, och framför allt inte om dom står öppet och blåsigt. Femton meter får nog räknas som ett undantag, om dom nu inte står inklämd i skogen och måste sträcka på sig för att få ljus

Kanske du har rätt och grannens träd är ett undantag (=region IV, skuggläge och lermark).
Jan Lindgren
Hej!
Det finns många sorters rönnar. Min reducta blir bara en halv meter. Du kan nog hitta rönnar av lämplig storlek på de flesta plantskolor annars kan de ta hem. Ginnalalönn är också trevlig och lättodlad. Kanske lita för låg.
MVH
Jan Lindgren
Gröna Sus
Tack för tips om rönn och bollpil!

Den sistnämnda kände jag inte till innan men blev förtjust när jag såg bilden på länken. Har googlat lite och förstått att man inte ska ha pil nära huset eftersom rötterna gärna letar sig in till dräneringen... Men 15 meter borde väl inga pilrötter leta sig? ohmy.gif Sen verkar det som det finns olika bollpil? En del blir bara 3-5 meter? Det blir för lågt... Träden behöver vara i alla fall 7 meter. Ett stort plus för bollpil är att den verkar vara tålig för blåst smile.gif

Rönn verkar också vara ett trevligt alternativ. Fint med bären på hösten... Svårt!

Jag får helt enkelt ta och försöka hitta en fullvuxen bollpil här i Örebrotrakten så jag kan se hur den ser ut i verkligheten. Någon som vet var det finns? wink.gif

Kanske gillar rådjur och älg något av alternativen sämre? Sånna har vi gott om här...

Någon som har något mera förslag? smile.gif

Sus

Cilla
Jag tycker inte att klotpilen är den bästa i vindutsatta lägen. Här lägger de sig gärna ned med sina täta och tunga kronor när vinden ligger på eller när snön blir ymnig.

Rönnar finns i så många olika varianter och de böjer sig bättre i vinden. Ullungrönnen kan bli ca 12 meter hög, andra rönnar har lägre sluthöjd.

Oxlar finns också i flera varianter och de är oftast mycket vindtåliga. Vitblommande hagtorn tål också vind bra. Båda med vit blom och ymnigt med röda bär på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon