Har för mig att det är en del grönsaker som inte ska sås kring midsommar när det är för många ljusa timmar per dygn. Jag minns dock inte vilka grönsaker jag inte fick så. Hade tillexempel tänkt så lite mer rödbetor och morötter samt babyleaf-sallad. Bör jag vänta ett tag till eller kan jag så detta nu? Bor i Stockholms-trakten fast i zon 4.
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2008, 21:19
Rödbetor och morötter kan du så. Sallat kan vara ett problem sallatsfrö gror inte så bra i varm jord de vill ha lite svalare när de gror. Om du har något svalt ställe kan du testa att förkultivera sallatsplantor.
Det är främst asiatiska grönsaker, spenat + ruccola som man inte brukar så nu pga att de går upp i blom då dagarna är långa.
Tack för hjälpen! Vad gäller temperaturen ska det väl inte vara något problem just nu eftersom det ju är rätt så kallt

Är det vid tjugo eller tjugofem grader varmt som salladen slutar gro?
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2008, 23:01
Det är lite olika för olika sorter men det bör inte vara så mycket varmare än +15-18C när fröet ska gro.
Sussie F-Flower
22-06-2008, 00:21
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-06-2008, 00:01)

Det är lite olika för olika sorter men det bör inte vara så mycket varmare än +15-18C när fröet ska gro.
Vad du kan mycket, Åsa!

Nu fick jag också lära mig något, igen!!!!
Hade ingen aning om att salladen ville ha det lite svalare...
Mvh/Sus.
Rädisor tillhör väl också kortdagsväxterna och är heller ingen höjdare att så nu? Jag sådde mina för sent i år, de fick präktig blast men knappt någon rot =( Salladslök kan man så hela säsongen, sista omgången i sept/okt för extra tidig skörd nästa vår. Mangold är bra att så sent, annars går de lätt upp i frö, sår man nu kan de övervintra. Lavendel ska man gärna så i juli.
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2008, 08:41
Rädisor går ofta upp i blom av värme och torka, de är varken kortdags eller långdagsväxter . Enligt rädisartikeln i senaste Natur och trädgård ska man kunna odla en del sorter hela sommaren bara man är mycket generös med gödning + vatten.
När det gäller mangold så går det utmärkt att så nu, fast alla sorter övervintrar inte enligt min erfarenhet även om man sår nu. Bright Lights sorterna brukar ha ganska dålig vinteröverlevnad ifall man jämför med Gelber schnittmangold och spetsmangolden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.