lol
Jag har förstått att en del använder sig av vanlig vit fiberduk för att skugga sitt växthus. Hur fäster ni fiberduken? Jag har (snarare kommer att få på måndag tongue.gif ) ett Serralux (aluminiumstomme). Har någon dessutom kommit på en smart lösning, som gör att man kan dra för och dra bort fiberduken efter behov? Jag börjar redan oroa mig för att det blir för varmt. cool.gif
34an
Hej. Mitt växthus är 4m långt. Jag har fäst twist in bult med ring i taket ( i mitten och i båda gavelspetsarna). Jag har fäst grov ståltråd (stängseltråd) i båda gavelspetsarna och genom ringen i mittbulten.

Köpte klämmor med krok i på Ikea (tillhör deras vajersystem, Dignitet 39:-/24 ) och klämt fast dem i fiberduken och krokat i ståltråden, typ draperi. När jag vill ta bort den drar jag bara duken från mitten mot gavlarna. Den är alltså 2delad.
Jag har en lång duk ända från nocken och ner till marken. Den "hänger" över likadan ståltråd i vinkeln mellan tak och vägg. Det funkar superbra. Hoppas att du förstår min beskrivning, fråga annars så skall jag försöka förtydliga. Mvh 34an
lol
Tack för ditt svar, 34an, det verkar vara precis en sån lösning jag vill ha - men inte kommit på själv. Tack för tipset om IKEA också, det är skönt att slippa åka runt och leta på olika ställen. När växthuset kommer finns ju mycket annat man vill göra istället!
34an
Väl bekomme, kul att kunna hjälpa till flirting.gif. Jag har min fiberduk dubbel, tyckte att det såg så tunt ut med enkel, men det kanske räcker egentligen. Lycka till med ditt bygge, det krävs lite tålamod, men det är så fantastiskt när det är klart. Lycka till!! Mvh 34an
polecat
Jag har en liknande lösning fast jag har använt vanlig gardinspiral. Jag har fiberduken enkel och har sytt kanaler längst upp och trätt på duken på spiralen
/Maria

lol
Polecat! Funkar det att dra för och bort fiberduken med din lösning eller hänger den upp sig liksom? Verkar ju enkel och billig annars!
frugb
Hej!
Jag har ett alternativt tips som fungerar superbra - köp bambujalusier på ikea (60 cm bredd tror jag kostar 29 kr, det gick åt en per glassektion för mig - totalt 6 st), fäst dem i en träpinne (typ lockpanel för fasad, det var vad jag hade hemma) och lägg pinnen i aluminiumprofilen högst upp på huset på ovansidan av taket. Då faller jalusierna ner längs varje glassektion på taket. Jalusierna är precis lagom långa för taket och släpper igenom en massa ljus men det blir betydligt svalare på insidan. Fördelen med att skugga på utsidan är att värmen inte kommer in - skuggar man på insidan så släpps värmen in lika mycket som utan skuggväv, enligt de böcker jag läst, men man skyddar ju för gassande sol.

Inga problem med mina automatiska fönsteröppnare heller - de lyfter den lätta jalusin enkelt.

Först tänkte jag dra dem upp och ner men det behövs inte - det blir jätteljust ändå nu på sommaren även om det är regnigt. Var också orolig för blåsten - bor på skärgårdsö - men de rör sig inte ut fläcken i kulingen i helgen! Så antagligen silar de glesa pinnarna vinden och det kan inte bli ett vindfång.

Fiberduk är ju som sagt annars kanon, så lycka till!
vänliga hälsningar frugb

Digger
Här har jag fäst fiberduken med klädnypor på snöre som löper i taket. Man kan nypa fast duken på lister på väggarna eller så hänger man snöre där med. Det blir dock inte lika flexibelt som med gardinhållarna, man kan inte enkelt dra isär duken då det är molnigt men man kan "nypa upp" duken istället.
lol
Tack för alla tips. Jag misstänkte nog att det fanns många kreativa lösningar på skuggningsproblemet. Jag lutar åt något av fiberdukslinlösningarna, även om bambujalusier verkar snyggt - men jag vet inte ännu hur stort behovet blir av att dra för eller ens dra bort skuggningen. Växthuset är ju inte uppe än...

Växthusdelarna kom i alla fall idag, som de skulle biggrin.gif . Nu hoppas jag verkligen att killen som ska hjälpa mig att sätta upp växthuset kommer imorgon eller på onsdag, paketet som glasskivorna står i står kvar på gatan eftersom det inte går att rubba utan maskinhjälp... jag är förstås lite nervös för vad byns unga nattugglor kan tänkas hitta på med paketet när man inte ser.... sad.gif Inatt tänker jag ha en lampa tänd i rummet precis vid paketet för att avskräcka eventuella sabotörer!
polecat
För mig funkar det bra att dra ifrån väven. Jag har två bitar så jag drar ifrån åt båda hållen.

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon