mamamaggan
21-06-2008, 22:17
Vår äldste son har varit i USA på semester och snäll som han är köpte han fröer till lilla mamma.
Han kom hem med Indian Paintbrush ( Castilleja sp. ) och Rocky Mountain Iris ( Iris missouriensis ) . På påsarna står det att de ska sås ute på hösten men inget om vilket klimat de klarar.
Någon som provat att så dessa fröer eller vet något mer om växterna ? Har provat att googla men blev inte så mycket klokare.
Christer i Falköping
22-06-2008, 05:08
Iris missouriensis skall klara vårat klimat bra vad jag vet.Om det fortfarande finns en hinna runt fröerna så skall den bort. Lägg fröerna i blöt ett par dagar innan du sår dem, då kommer det att synas om hinnan är kvar. Så i såjord och ställ ut krukan över vintern. Skall stå väldränerat som stor planta.
Christer.
mamamaggan
22-06-2008, 10:37
Tack så mycket Christer!
Det ska bli spännande att se hur det går .
Ingen som vet något om Indian Paintbrush?
Eva 33c
22-06-2008, 21:16
Jag köpte frö till castilleja coccinea förra året hos Impecta. De grodde bra men jag lyckades aldrig få någon storlek på dem. Jag minns att jag läste någonstans att det är en växt som är halvparasit på något slags gräs, ungefär som ögontröst (Euphrasia stricta ). Dessutom är den ganska kortlivad, vissa uppgifter säger anuell andra bienn.
Jag hittade
denna sida på nätet om hur man sår castilleja coccinea. Hurvida alla arter sås på samma sätt vet jag inget om.
Lycka till med dina, kanske ska jag göra ett nytt försök själv. Den är ju så söt, kolla bilderna
här!
mamamaggan
22-06-2008, 21:39
Tack för den länken Eva.
På fröpåsen står det inget om att den är halvparasit . Det står att man ska så den på hösten , täcka den tunt och hålla fuktigt. Den kommer att gro till våren står det sedan och inte ett ord om någon " värdväxt".
Ska maila till de som sålt fröerna och kolla så får jag se vad de säger.
Eva 33c
23-06-2008, 16:28
Impecta skrev faktiskt inte heller något om värdväxt förra året, jag råkade se det i ett trädgårdsforum någonstans och sökte vidare på det. Men jag ser nu att impecta uppdaterat sina uppgifter!
Jag tittade i mina såanteckningar från förra året. Jag sådde casillejan 28 januari, ställde i kylskåp 4 veckor, sedan grodde de den 7 mars. Men de utvecklades aldrig mer än till hjärtbladstadiet tror jag.
mamamaggan
23-06-2008, 22:11
Mailade i går till de som sålt fröerna men har inte fått svar än , det är ju lite tidsskillnad till USA, så jag får väl ge mig till tåls ett par dagar.
mamamaggan
25-06-2008, 07:02
Har fått svar från www.createdbynature.com och det är redan gräsfrön iblandat i fröpåsen så det verkar som om chansen att få till några plantor är rätt så bra.
Då är det bara att så i höst och vänta till nästa vår.
Eva 33c
25-06-2008, 07:37
Va spännnande! Och bra för dig att veta, så du inte rensar bort grässtråna i tron att det är ogräs
Jag tror jag ska prova igen nästa år också, får väl blanda i lite gräsfrö själv då...
mamamaggan
25-06-2008, 13:14
Men Eva , jag har ju frön så det räcker och blir över! Du kan få lite om du vill!
Skicka ett PM om du är intresserad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.