Full version: identifieringshjälp!
buffy
De här växterna skulle jag behöva id-hjälp med, bl a för att kunna sköta dem rätt. De finns på en väl uppvuxen kolonilott i Helsingborg.

Bild 1: Stora blad på minst meterhöga stjälkar, blomställningarna är torkade så de måtte vara från ifjol.

Bild 2: Vad är det för graciöst träd bakom magnolian och pärlbusken? Det har mjuka barr el. barrliknande blad och långa, lilafärgade "plymer" som jag inte vet om de är blommor.

Bild 3: Detalj av skott på en ca 2 m hög buske med kompakt växtsätt. Den blommade i maj med mkt starkt doftande blommor som jag inte minns färgen på =( men som var "korgformiga" och kanske 5 cm i diam.

Hoppas nu det blir rätt med bilderna!

Det blev fel med bilderna. Här är bild 1:
Lotte Hansen
Bild 2 er et træ der hedder Tamarix, som blommor med lyselilla 'blomster'.

De 2 andre er jeg ikke sikker på.

Venlig hilsen Lotte
Christer i Falköping
Blev det rätt på bilderna nu? 1:an och 3:an är samma, känner dock inte igendet. Tvåan håller jag med om att det är en tamarix. Sista bilden är väl parasollblad, vars vetenskapliga namn just nu är borta Kan det vara Astilboides eller något liknande.
Christer.
Boxer
Den sista tror jag är en sköldbräcka, Darmera peltata

Ettan kanske är Fallopia sachalinensis, jätteslide
Åsa, mälardalen zon 2
Busken påminner om luktolvon (Viburnum carlesii) det finns många olika namnsorter. Den blommar runt maj och doftar + blir ofta runt 1,5-2m hög (vilket stämmer med beskrivningen).
buffy
Tack för svar! Googlar allt vad jag kan nu =) Bilderna kom i fel ordning för jag har aldrig försökt ladda upp mer än en bild per inlägg förut. Om man tittar på bilderna från vänster till höger, översta raden först, är bild 1 en detaljbild på en kvist av en kompaktväxande buske som är drygt 2 m hög och lika bred, och som stod i blom med anmärkningsvärt starkt doftande, korgformiga blommor 8 maj i år. Doften tyckte jag påminde om schersmin, men utseendet är mkt långt från schersmin.

Bild 2 är den som ni bestämmer till Tamarix.

Bild 3 är samma detaljbild som nr 1.

Bild 4 är de stora bladen på meterhöga skaft och med torkade blomställningar från förra säsongen. 8/5 var de betydligt mindre och lägre.
Christer i Falköping
Efter att ha googlat lite håller jag med om att bild 4 är sköldbräcka.
Christer.
buffy
Svårt att avgöra om sista bilden är parasollblad (Astilboides tabularis) eller skjöldbräcka (Darmera peltata), men jag tror nu på skjöldbräcka, parasollblad verkar ha ännu större blad. På engelska heter de tydligen Parasol plant resp. Umbrella plant =) De andra två är tveklöst Tamarix och luktolvon (Viburnum carlesii). Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon