fruberglund
22-06-2008, 09:30
Köpte en liten buskpion på Blomsterlandet och ska nu plantera den. Har hört att man ska plantera dem 10-15 cm under jord ungefär som rosor men nu läste jag att det beror på om de är ympade eller inte.
Hur ser jag skillnaden? Nu sitter den i kruka med bara gröna blad ovanför krukkanten. Ska jag plantera ner den 10-15 cm så lär ju inte bladen sticka upp mycket och då vissnar de väl ner? Då kan jag likaväl klippa bort bladen och plantera ner den och vänta tills nästa år eller hur gör jag?
Den heter i alla fall Paeonia suf. "Lou Yang Hong" och är en kinesisk buskpion med dubbla violetta blommor med gul mitt. Ser helt underbar ut!
Christer i Falköping
22-06-2008, 10:14
Är det en sort som din är den med största sannolikhet ympad. Är krukan djup? I så fall kanske den redan är nedplanterad på rätt djup. Annars kan man göra som såhär att man gräver en tillräckligt djup grop och planterar ned den där. Men man fyller inte jord hela vägen upp än. Det gör du sen på senhösten istället, Då kommer jorden att skydda stammen från frost samtidigt som den har fått se fin ut hela sommaren.
Christer.
fruberglund
22-06-2008, 12:51
Bra idé! Tack Christer!
Då ska jag göra så, krukan är hyfsat djup men inte så djup tror jag så lite ska den nog ner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.