Full version: Lyckklöver
Rihane
Har en lyckoklöver som jag har i en balkonglåda .
Det är väl en krukväxt som ska in på vintern.
Hur ska den skötas?
Som Saint Paula, gullranka eller fuchsia? Eller något annat?
[attachment=20063:DSCN2194.png]
Åsa, mälardalen zon 2
Om den har rhizomer (ser ut som tjocka fjälliga rötter) så kan du sköta den som dahlia = ta in den i ett kallt förråd (ej minusgrader) till hösten och så kan den stå där med minimal vattning, inget ljus behövs. Allt ovan jord vissnar ner. Till vårvintern plockar man fram krukan och planterar om rhizomerna, i flera krukor om man vill rhizomerna blir bara fler och fler, vattnar och ställer i ett ljust fönster i rumstemperatur så kommer det skott ganska snart.

Om man inte har något svalt förråd så kan man övervintra inomhus också även då brukar det ovan jord vissna ner + man ska inte vattna så mycket då heller växter utan blad drcker knappt inget.
Rihane
Tack för snabbt svar thanks.gif

Jag har inget bra kallt förråd.
Har fuchsior som jag tänkte försöka bädda in ordentligt på balkongen i år.
Hade tänkt försöka övervintra pelargonerna under en växtlampa.

Är något av det ett alternativ eller ska jag göra som du säger, glömma bort den inne bakom en mörkgardin.

Allis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-06-2008, 09:14) *
Om den har rhizomer (ser ut som tjocka fjälliga rötter) så kan du sköta den som dahlia = ta in den i ett kallt förråd (ej minusgrader) till hösten och så kan den stå där med minimal vattning, inget ljus behövs. Allt ovan jord vissnar ner. Till vårvintern plockar man fram krukan och planterar om rhizomerna, i flera krukor om man vill rhizomerna blir bara fler och fler, vattnar och ställer i ett ljust fönster i rumstemperatur så kommer det skott ganska snart.

Om man inte har något svalt förråd så kan man övervintra inomhus också även då brukar det ovan jord vissna ner + man ska inte vattna så mycket då heller växter utan blad drcker knappt inget.

Jag har en gul lyckoklöver som inte har några rhizomer. Har du nåt bra tips hur man övervintrar dem?
Jag har alltid fått skaffa nya varje år. g.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Allis @ 22-06-2008, 10:59) *
Jag har en gul lyckoklöver som inte har några rhizomer. Har du nåt bra tips hur man övervintrar dem?
Jag har alltid fått skaffa nya varje år. g.gif

den är ettårig lika så den som personen frågar om tror jag är ettårig också ,, den är flerårig med enbart frön . så spara fröna och så dom ute på hösten eller så dom inne på våren .

dom som säljs som krukväxt är i regel oftast fleråriga med rhizom eller köper man en härdig sort som sandoxalis så kan man ha dom ute åretrunt . dom olika arterna övervintra med täckning ute eller att man tar in dom svalt +1c +15c funkar bra .
Samira
Jag har den i balkången på fröer över vinter och rot med inga blader i kruka på rumtemperaturet. tummenupp.gif Min lyckoklover är den som trivs också ute i jord på vinter.
Rihane
Hm,
Är novis på att ta frön.
Får försöka övervintra den och ta frön.

Allis, hur pass vanlig är den gula lyckoklövern?
Köpte den för bladens skull och färgen på blomman var en överraskning. Den jag har är lite kompaktare i växtsättet än andra jag sett(dom med rosa eller vita blommor).
messermark
Min lyckoklöver klipper jag ner och ställer under diskbänken, inte svalt där...
Den har överlevt några år nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rihane @ 26-06-2008, 11:28) *
Hm,
Är novis på att ta frön.
Får försöka övervintra den och ta frön.

Allis, hur pass vanlig är den gula lyckoklövern?
Köpte den för bladens skull och färgen på blomman var en överraskning. Den jag har är lite kompaktare i växtsättet än andra jag sett(dom med rosa eller vita blommor).

den är rätt så vanlig . du väntar tills att blommorna har blommat över och så ser du nära fröna är mogna och så samlar du dom i ett kaffefilter och lägger fröna i kylen . har du en ettårigplanta så dör den ändå under vintern .
Rihane
CITAT (flaxss @ 27-06-2008, 10:15) *
den är rätt så vanlig . du väntar tills att blommorna har blommat över och så ser du nära fröna är mogna och så samlar du dom i ett kaffefilter och lägger fröna i kylen . har du en ettårigplanta så dör den ändå under vintern .

Frågade idag på stället jag köpte den om den var ettårig och dom var inte säkra.
Dom trodde att den skulle vissna ner och komma igen på våren men att jag kunde ta frön som säkerhet.
Om dom är vanliga får jag se vad jag gör.

thanks.gif

PS. Jag har förstått att du är ganska säker på att den är ettårig .DS
Alexander-VG-zon3
ta frön och försök övervintra moderplantan ,, dör den så är den ettråig och då sår du ju fröna till våren . lever den så är plantan då flerårig .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon