Full version: Lite morgonrosor
Kajsa

Cardinal de Richelieu, Gallica ros. Finns det något så ljuvligt lila ?

Tuscany, Gallica ros, som sammet, ljuvlig

Alchymist, Modern buskros från 1956. Haft den i tre år men först i år blommar den, troligen lite för klen här, men har ändå kommit upp bra i höjd. Liknar Charles Austin rosen mycket.

Henri Martin, mossros är så glad i denna ros. En gren av Freja kommer in från vänster.

Rose de Rescht, måste ros, blir 1.5 m efter några år.
Ariel
Kunde inte inte låta bli att ta några rosvänner från morgonrundan. Synd bara att det är mulet idag så färgerna är inte lika klara som i sol.
[attachment=20351:Morgonrosor.JPG]
Christina i Taxinge~
Så fina rosor ni visar!
Vilka är det i din bukett, Ariel? Särskilt den vita till höger.

Kajsa.....'Henri Martin' är den enda mossros jag har, inköpt förra året. Nu blommar den och har så vackra blommor, men hujedamej så rangligt den växer! ohmy.gif
Är det sån sort?
Jag tycker din ser stadigare ut, men du kanske har bundit upp den...?

Kajsa
Christina, bind upp Henri Martin med ett kraftigt stöd, det har jag gjort. Kan det vara möjligt att du bara har en mossros, med tanke på alla rosor du har ? Ut och shoppa mossrosor, tycker dom är mycket friskare än många andra, stora favoriter.
Här kommer två till

James Veitch, som remonterar, ca 1.20 hög, borstig mossa. Doftar gott, fransk ros från 1865

James Veitch, zon 4 ros, andra året och buskig nu

Soupert et Notting, fransk ros från 1874, remonterar, zon 4

mossros, passar i framkanten, blir knappt 1 m, doftar och får ett grönt öga

Vacker rosbukett Ariel rose.gif
Petronellah
Som vanligt Kajsa, så himla vackra rosor!
Christina i Taxinge~
Jag har köpförbud..... sleep.gif blush.gif sweatingbullets.gif crazy.gif

Men jag ska tänka på saken! biggrin.gif

Kajsa
Du gör väl som jag Christina, inga rosköp diskuteras överhuvudtaget vid köksbordet, rosorna bara finns där en dag och maken vet aldrig vilken som kom sist a0a.gif
Ezereht
CITAT (Kajsa @ 28-06-2008, 14:43) *
Du gör väl som jag Christina, inga rosköp diskuteras överhuvudtaget vid köksbordet, rosorna bara finns där en dag och maken vet aldrig vilken som kom sist a0a.gif

hihi är det så man ska göra... ha så många så det inte märks om det kommer en till... whistling.gif
Ariel
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 28-06-2008, 11:05) *
Så fina rosor ni visar!
Vilka är det i din bukett, Ariel? Särskilt den vita till höger.

Tackar, tackar! Den vita t.h. är Mme Hardy, den rosa är Louise Odier, den rosa skrynkliga uppe t.v. är Blush Damask, o de övriga vet jag inte namnen på, har fått tips på att de vita skulle kunna vara Maxima ( Alba ).
CITAT (Ezereht @ 28-06-2008, 14:46) *
hihi är det så man ska göra... ha så många så det inte märks om det kommer en till... whistling.gif

Yes!!! a0a.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 28-06-2008, 14:43) *

Jodå, ungefär så.......men här pratas ALDRIG rosköp, varken vid köksbordet eller annorstädes!
Å andra sidan pratas det aldrig veteranbilsköp eller andra bilköp heller och det är makens 'hobby'.
Jämför inköp av en bil med inköp av en ros......maken säger aldrig nåt om mina rosor! tongue.gif

Köpförbudet har jag gett mig själv - jag orkar inte längre plantera..... no.gif

Ariel,
den vita t v kan väl inte vara Maxima......den ser alldeles för fylld ut?
Mme Hardy är en skönhet!!!! Men jag ser inget grönt öga i mitten på blomman som är det typiska för den rosen - kanske döljer sig det gröna ögat inne i rosbladen på just denna blomma?

Ariel
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 29-06-2008, 10:57) *
Ariel,
den vita t v kan väl inte vara Maxima......den ser alldeles för fylld ut?
Mme Hardy är en skönhet!!!! Men jag ser inget grönt öga i mitten på blomman som är det typiska för den rosen - kanske döljer sig det gröna ögat inne i rosbladen på just denna blomma?

Jag är totalnybörjare på trädgård inkl. rosor så jag har faktiskt inte en aning om Maxima men jag skickar en lite tydligare bild. Eller ja, tydligare och tydligare...iaf är den ca 2 m hög, Doftar!!!och sprider sig med rotskott.
[attachment=20419:Maxima.JPG]
(Fniss, ingen lätt match att fota i morse, del blåser så när jag hade siktat in kameran fanns det plötsligt ingen ros i "titthålet", det märks att jag är novis på att fota oxå, "titthålet" vaddå??? giggle.gif )
Christina i Taxinge~
Det var alldeles tillräckligt med rosor i "titthålet" tongue.gif - det är nog en 'Maxima' iaf! smile.gif
Ursäkta om jag rör ihop begreppen, men mina 2 Maxima får sällan sådär fyllda blommor....vilket mera betyder att det är mina buskar som är lite konstiga biggrin.gif

Stiffe
Eller så är det inte Maxima, utan Suavolens. smile.gif /S
renate
Kajsa, är Alchymist så onrange-gul??? jag hade beställt en A men fick en låg röd sak istället.Jag tror jag köper en annan klätterros som sällskap till Celeste för rosor åt det oranInte så lättge hället är inte riktigt i min smak,men vad ska jag väljar då?först måste jag gräver upp den röda till hösten.
Kajsa
Ja, det var mycket orange i den, jag blev också förvånad, det är mycket känsla av Austinros och lika fylld. Det som är trist är väl att den är lite för klen hos oss, jag snurrar in den i vinterväv, blommar på gamla grenar, så det tål att fundera på renate.

renate
CITAT (Kajsa @ 15-07-2008, 23:16) *
Ja, det var mycket orange i den, jag blev också förvånad, det är mycket känsla av Austinros och lika fylld. Det som är trist är väl att den är lite för klen hos oss, jag snurrar in den i vinterväv, blommar på gamla grenar, så det tål att fundera på renate.

Tror jag med,det får blir en någor härdigare klätterros men vilken vet jag inte.
Kajsa
På tal om oranga klätterrosor, idag slog denna ut, mer bilder kommer

Kordes Rose Aloha, köpt förra året men så idag kom första blomman, den doftar starkt och blommar om, ljuvlig tycker jag, ska vara en zon 3 ros, den är ganska ny 2004, rosen kan vara tuffare den är knappast testad än.
Jag har rosen Linnaeus under och dom har samma färg, lustigt.
Ezereht
Jättefin! SOm en stor och lite mera fylld linnaeus biggrin.gif

Alla mina vänner är på mig nu och suckar, "det är så svårt med rosor, dom kräver så mycket" sad.gif Kommer alla mina rosor att dö? Jag trodde bara man tog hyfsat friska och härdiga saker så skulle det gå ganska bra.. Lite deppig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon