Full version: Hur tar man skott?
myrtille
Hej, kan någon hjälpa mig. Jag har aldrig tagit skott av krukväxter förut.

Jag har en fönsterfikus som jag flyttade ut på balkongen men bladen blev hemskt fula så jag har tänkt kasta den, men först vill jag spara skott. Jag kapade av toppen på den (se bild nr 1) men nu undrar jag om jag ska placera sticklingen i ett vattenglas eller om den ska planteras om direkt i jord. Sen så kommer det vit vätska ur snittytan. Ska jag göra något åt det eller slutar det efter ett tag?

Jag har också en annan växt som jag vill föryngra. Jag antar att jag kan kapa av det lilla skottet (se bild nr 2) men hur gör jag? Kan jag knipsa av bara med en sekatör, och sen vad då, sätta i vatten eller jord?

Platinum
Plantan på bild 2 (bajonettliljan) ska egentligen inte delas förrän den spränger krukan som man brukar säga. Om du ändå vill dela den redan nu så ta upp hela plantan ur krukan och bryt loss skotten, plantera sedan i jord.
Fenja
Ta bort de två nedersta bladen på ficusen och plantera den i ytterkant på en kruka. Stick många hål i en plastpåse och trä över, men glöm inte att ta av den dagligen en timme så att jord och växt får lufta sig och så att det inte börjar mögla. När sticklingen visar nytillväxt så har den fått rötter.
Mvh
Fenja
myrtille
Å, tack för de snabba svaren. Jag ska genast göra som så.
Jag tycker nog att bajonettliljan är på väg att spränga krukan. Det finns en innerkruka innanför den vita på bilden och där är det trångt.
evaisa
Nja, jag tror inte det är någon bra ide att du skottar, sansevierian/bajonettliljan/svärmorstungan/bandrosetten (jag kan inte se vilket slag det är) nu. Dom skotten du har är så pyttesmå att det är bättre att vänta ett tag.
Hur man delar? Skär av med kniv, låt gärna snittet torka nån dag.
Dela gärna mittemellan mammaplantan och skottet så att båda får lika stor del av roten.
myrtille
Nu är det för sent. Jag har redan delat. Det gick rätt lätt att bryta av dem för hand och de hade mycket rötter. Det finns ett tredje skott som är mindre och som liksom sitter fast på moderplantan. Det ska jag låta vara. Vi får se hur det går för de andra två.

Jag tror förresten det är en bajonettlilja, inte svärmorstunga i alla fall. Här är en bild av hur det hela ser ut efter skottandet. Jag tog två skott från fikusen, toppskott och en bit av stammen, ett blad kvar på vardera bit. Får se hur det går.
*Stintan*
Hoppas du inte skar bort den biten på stammen där du tog bort två blad på ficusen eftersom det är där bladen satt som rötterna växer ut.
evaisa
Hej!

Bajonettlilja och svärmorstunga är väl båda en sansevieria trifasciata?
Sisådär 60 till 100 cm långa med 4 till 6 cm breda blad. Antingen enfärgade eller med en gul kant.

De små skotten får en hel del växtkraft från mammaplantan. När du tar bort såna små skott är det lätt att dom stannar i växten under lång tid. Men, dom kommer igång förr eller senare. Dör gör dom säkert inte!
Platinum
CITAT (evaisa @ 22-06-2008, 19:18) *
Hej!

Bajonettlilja och svärmorstunga är väl båda en sansevieria trifasciata?

Jo visst är det så, som de brukar säga kärt barn har många namn.

Den låga varianten av bajonettliljan (även den en variant av sansevieria trifasciata) brukar kallas svärmors bandrosett.

myrtille
Knepigt hur växter med samma latinska namn kan se så olika ut. Jämfört med en svärmorstunga är min växt bara hälften så hög, färgen är blekt grågrön och bladen är blankare. Det kanske är en bandrosett då?

Det känns som att skotten kommer att klara sig. De lät sig tas av utan problem och var faktiskt rätt stora om man ser till hur mycket de hade växt under jordytan.

Fikusen har jag nog misslyckats med. Jag tror jag tog av för kort bit av stammen och knipsade av fel blad, inte de undre utan de övre, så de kanske får svårt att rota sig.
Platinum
CITAT (myrtille @ 23-06-2008, 07:32) *
Knepigt hur växter med samma latinska namn kan se så olika ut. Jämfört med en svärmorstunga är min växt bara hälften så hög, färgen är blekt grågrön och bladen är blankare. Det kanske är en bandrosett då?

Det känns som att skotten kommer att klara sig. De lät sig tas av utan problem och var faktiskt rätt stora om man ser till hur mycket de hade växt under jordytan.

Fikusen har jag nog misslyckats med. Jag tror jag tog av för kort bit av stammen och knipsade av fel blad, inte de undre utan de övre, så de kanske får svårt att rota sig.

Dina bajonettlilje-skott kommer säkert att klara sig.

De har ju inte exakt samma latinska namn, de är ju varianter eller vad man ska säga. Finns flera olika men som exempel...

Sansevieria trifasciata - Grönspräckliga blad och upp till 90cm hög.
Sansevieria trifasciata laurentii - Grönspräckliga gulbandade blad och upp till 90cm hög.
Sansevieria trifasciata hahnii - Grönspräckliga blad och upp till 20cm hög.
Sansevieria trifasciata golden hahnii - Grönspräckliga gulbandade blad och upp till 20cm hög.
evaisa
Myrtille!

Om du har en bild på hela plantan så kan du få ett säkert namn. När du säger att den har grågrön färg och inte är så hög, så tror jag att den heter Moonshine. Var dina småskott väldigt ljusa, nästan vita?

Det finns tre grupper av trifaciata, den långa med smala blad, den halvlånga med bredare blad och den korta Hahni/bandrosett med 10-15 cm långa blad. Monshine är en halvlång med just grågröna blad. Den finns ofta i svenska butiker.

Alla dessa grupper av trifasciata finns i nästan oändligt många randningar/mönster. Kolla på e-bay, där säljs ovanligt mönstrade svärmorstungor för fantasisummor!

evaisa
Kolla tråden, "finns det några svärmorstungeälskare......" inlägget på slutet från Krolliljan, där finns en jättebra bild på just moonshine! En ljusgrön mycket välväxt planta!
myrtille
Tack för tipset om svärmorstungetråden. Så otroligt många fina sorter det finns! Nu fick jag lust att skaffa fler. Jag länkar till tråden här ifall någon mer är intresserad. Och ja, jag är nog sanseveriatok. Tycker de är väldigt dekorativa.

Nu har jag tagit ordentliga bilder av mina sanseverior. Den vanliga svärmorstungan står med som jämförelse. Sorten Moonshine (intressant namn förresten) är väldigt lik min, fast den på bilden ser mer välskött ut. Min har en del fula sprickor i bladen. Precis så grågrön och sidenmatt minns jag i alla fall att den var, men nu tycker jag den ser mer grön och randig ut. Tidigare stod den i ett norrfönster men jag har flyttat ut den på balkongen. Kan det vara miljöbytet som fått den att ändra färg? Den står fortfarande åt norr men utsätts väl ändå för mer ljus utomhus.

evaisa
Den ser bättre ut än min gör i alla fall! ja, den vill gärna stå ljust!
myrtille
Nu plockar jag upp den här gamla tråden. Mina skott har tagit sig bra och nu undrar jag bara hur länge jag ska låta de gamla bladen sitta kvar. På bladfikusen sparade jag tre bitar av stammen, på varje bit satt det ett blad. Det kommer nya blad nu på stambitarna. Kan jag knipsa bort de gamla bladen nu eller ska se sitta kvar ett tag till? På bilden är de gamla bladen blåa (gjort i Photoshop för att visa vilka jag menar, de har inte den färgen egentligen).
evaisa
Myrtille, nu gissar jag utifrån hur svärmorstungor vill ha det. Dom vill gärna ha de gamla bladen kvar för de tar upp ljus o ger kraft till plantan.

Men så blir jag osäker på hur ficusar vill ha det. Har skotten fått rötter? Om dom har rötter så TROR jag att de gamla bladen kan sitta kvar ett tag till och göra nytta.

Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon