Madeleine1
Jag är ute efter rosbuske med 'enkla' rosa till cerisefärgade blommor. Jag går i valet och kvalet kring om jag ska skaffa mig en nyponros R. dumalis eller daggros R. glauca till min trädgård. Någon som har erfarenheter av dessa i trädgårdsmiljö och kan ge lite synpunkter? Om du har andra förslag är jag idel öra, men just de enkla blommorna är jag ute efter.

svennis
Hej! Här har du en enkel ROS.
Du hittar den i senaste Rosenbladet, mycket om enkla rosor.... biggrin.gif

V 065.JPG

anilin
Mozart är en trevlig buskros med små enkla blommor. Blommar kontinuerligt.
Hälsningar anilin
Mejal
Jag skulle inte satt en dumalis, den kan du se ute i det fria. Daggrosen är ju fin med sina lite gråare blad på mörk stam och blir en fin buske.
Annars finns det hur mycket som helst att välja på.
Complicata är underbar och likaså Magnefica. St Nicolas är väl så gott som enkel och är kanon. Marguerite Hilling är också fin och blomvillig. Officinalis och Frankfurt är också härliga.
Titta dig lite omkring, så kommer du att se att det finns massor av fina enkelblommande rosor, som är alldeles ljuvliga.
Christina i Taxinge~
CITAT (svennis @ 22-06-2008, 14:03) *
Hej! Här har du en enkel ROS.
Du hittar den i senaste Rosenbladet, mycket om enkla rosor.... biggrin.gif

V 065.JPG

Vad heter den vackra rosen, Svennis?

svennis
Nu åskar det, och nu kommer regnet.
Tv.n fungerar inte, jag som hejar på Italien
Jag trodde att det är en Austinros, sidan 36 i Rosenbladet 'Heavenly Rosenlind'
men den är inte riktigt rätt .. Vi får höra med experterna.. flirting.gif
Christina i Taxinge~
Nä, det kan inte vara rätt - jag har 'Heavenly Rosalind' och den ser inte ut sådär....

Fortfarande 0-0 i matchen iaf...... tongue.gif

Kajsa
Ser att du bor i mälardalen, då bor vi nog i samma zon

Betty Prior, gammal ros från 1935. Jag köpte 2 st förrra våren och satte ihop och det blev en buske av det, ca 1-1.20

Poulsen´s Pearl, underbar blir ca 1 m

Visar denna även om färgen inte stämmer riktigt, Eyepaint blir en buske 1.20 - 1.5 m

Mary Queen of Scots, Pimpinell och blommar tidigt, en ggn, ca 1.20 m blir en buske.

William 111 också en Pimpinell och blommar en ggn, en buske 1 - 1.20 hög

Jo, kom just på kika i mitt album/Moderna buskrosor, där hittar du Smarty, Lavender Dream, Scented Carpet.
Helenavborg
Svennis vackra, enkla ros är Pink Meidiland.
Madeleine1
Ojojojojoj! Tack snälla ni för alla förslag! Favoriten bland de bilder ni visar är definitivt Poulsen´s Pearl. Den är ljuvlig! Ska titta vidare innan jag bestämmer mig helt, men man kan ju ha flera... blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon