genzzy
hej, jag undrar just om det bara är så enkelt som att trycka ner fröna i backen under hösten? kommer de igång då under våren eller måste jag straffinera dem innan?

mvh/Genzzy
Louise i Göteborg
Har du frö?
Ormhassel som bara är en (felaktig) variant av vanlig hassel måste ympas på vanlig hassel för att behålla sin ormighet. Frön/nötter kommer troligen att ge helt raka plantor. Bör nog sås i kruka eller bänk så man vet var man har den.

Trollhassel har jag ingen aning om hur man får frö av, mina blommor har aldrig gett frö. Så det får nån' annan svara på.

Träd och buskar är ofta svåra att direktså. Dom behöver en barnkammarperiod.
genzzy
corylus avellana contorta är den ormhassel som inte går att fröså. som du nämnde så blir det inte mer än en vanlig hassel kvist då den tar sig, och den är en slags mutation av en krokig kvist. men den amerikanska trollhaseln, det vore så smidigt om det bara var att trycka ner fröna i backen nu i höst utan den konstgjorda behandlingen i kylen.
Louise i Göteborg
Nu skall jag börja med att säga att jag aldrig frösått trollhassel, detta är bara allmäna erfarenheter av andra växter.

Trycka ner i backen funkar dåligt, jorden är för kraftig och kompakt. Och det är svårt att hitta plantan när den väl gror. Det kan ta ett bra tag.

Så dina frön i en kruka med grusig porös jord. Ställ ut dom så klara vintern själv den där konstiga behandlingen.

När plantorna kommit upp skolas dom i krukor med "vanlig jord". Frösådder som inte grott på tre år slänger jag.

Buskar och träd behöver ett par år i större och större kruka eller barnkammarbädd innan dom klarar konkurensen i en vanlig rabatt.

Lycka till
genzzy
okej. men det låter jobbigt.. nu vet jag hur det fungerar. jag tar nog och köper mig en planta istället.. tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon