Krokodilen
Kan man odla tomater ute utan tak? Dvs tål dom väder och vind, och regn?

Fånig fråga kanske, men jag har alltid odlat tomat i kruka på balkong. Nu i huset har jag inget tak att odla under, men tänkte skaffa en tomatplanta nu och sätta i kruka, även om det är sent på säsongen. (Nuförtiden finns det ju färdiga plantor att köpa.)
brownie186
Får dom bara sol vatten och näring ska det inte vara några problem
Jag har alltid mina tomater ute i krukor och ibland på friland. Det har fungerat i många år
Åsa, mälardalen zon 2
Det funkar utmärkt att odla tomat utan tak, välj gärna en solig och så vindstilla plats som det går att hitta.

Olika tomater funkar dock olika bra på friland, det finns frilandstomater som faktiskt ofta blir bättre just på friland än i växthus + ofta brukar de sorter som säljs till frilandsodling ha kortare utvecklingstid = man får mogna tomater snabbare. Själv har jag mina Alaskan Fancy utanför växthuset för jag tycker de blir bättre utanför växthuset.
josohl
Såvida man inte har en superplats och sommaren inte blir jättevarm tycker jag tomater på friland är svårt. Har dock lyckats lite bättre sen jag börjar hålla mig helt till sorter som skall passa för kallare klimat/kortare säsong:
http://www.seedfest.co.uk/seeds/tomatoes/cold/cold.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon