lena:-)
Vad är det för skumt gräs som sakta men säkert invaderar gräsmattan. Stora tuvor med ljusgrönt gräs som är hopplöst att klippa, liksom mest breder ut sig platt med marken. Verkar dessutom föröka sig meddelst revor.

// flyttar tråden till ogräs....
Fenja
Kvickrot?
Mvh
Fenja
Som invaderar så kraftigt? attans..och det går naturligtvis inte att får bort ....
joz
har också några tovor med ljust gräs i gräsmattan. men det verkar inte bre ut sig, inte nåt vidare snabbt iallafall. är det också kvickrot och ska man försöka få bort det ?
Eva 33c
Jag ställer mig tveksam till kvickrot (som jag själv har rätt gott om...) Visserligen är det ljusare i färgen än vanligt "gräsmattegräs",men hos mig bildar kvickroten aldsrig tuvor, dessutom tål den inte regelbunden klippning så den finns inte i gräsmattan. Om man provar gräva upp lite av gräset så har kvickroten långa "telefontrådar" under marken som skickar upp nya grässtrån på jämna avstånd. Men jag har å andra sidan inget förslag på vad det kan vara. Gräs är svårt att artbestämma tycker jag.
Tja i vart fall är mina i tuvforma
Jag har haft massa mossa i mattan....hade mossdöd på...toppdressade och sådde nytt där så behövdes..
joz
upptäckte att det blivit fler tuvor med ljustgräs nu :/ ska man försöka få bort dom eller vad ?
Platinum
Här är tråden som det flyttades till. http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=74731

Inte tycker då jag det ser ut som kvickrot iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon