Full version: mullbärsträdplanta
buffy
I början av maj förra året tog jag 3 sticklingar från ett mullbärsträd som köptes o planterades 2002. Sticklingarna sattes direkt i en kruka med jord med plastpåse över, och stod i ett hobbyväxthus hela sommaren. Till hösten tog jag in krukan, eftersom det fanns blad som såg friska ut. Den fick ha kvar sin plastpåse och stod i ett norrfönster hela vintern, tills det började komma nya blad i februari. Den fick sedan flytta ut till ett sydöstfönster. Det var endast en av sticklingarna som tagit sig, men det fanns gott om fina rötter i krukan när jag tog av plastpåsen (som jag klippt upp efterhand som plantan växte) och planterade om för ca 1 vecka sedan.

Jag är mkt rädd om plantan eftersom den skal ges till den som fick ursprungsträdet i födelsedagspresent, men inte kunde ta det med sig vid flytt. Dock är det inte tänkt att förbli inomhus, jag vet inte ens om man kan ha mullbärsträd som krukväxt, de blir ju mkt stora som träd men det blir ju iofs t ex benjaminficusar oxå. Men jag har alltså tänkt "skola ut" plantan för senare utplantering, men vet inte om man skall vänta till hösten med planteringen eller till nästa vår kanske rent av. Hur skulle ni ha gjort? Bild från idag.
Alexander-VG-zon3
den funkar inte som krukväxt inne åretrunt , även i kruka behöver den frost och sedan vila 0c +5c och ut så fort det bara går i jan-mars . den behöver vila .

ska ni plantera ut den så ska det ju vara i ett varmt och soligt läge .jag hade väntat till våren som kommer för den behöver rota sig väl inför vintern och vara ute och vänja sig vid kylan . sätter ni ut den till hösten och planterar den så har den antagligen både blad och gröna skott kvart och vid första frost kommer det mesta då att frysa bort . så det bästa hade varit att övervintra den kyligt till våren och plantera ut den när den än är i vila . så kommer då bladen ute och håll den väl vattnad så den rotar sig .
buffy
Tack för svar! Då skall jag avvakta till våren! Sedan jag skrev min fråga har plantan fått fler nya blad och bättre grön färg på hela bladverket, så den var nog i stort behov av omplantering.

Ursprungsträdet står i en mkt skyddad trädgård i stan (Helsingborg), den här plantan är tänkt för en blåsigare trädgård vid kusten (Öresund). Men det kanske inte alls är lämpligt?? Vilken sorts mullbärsträd det är har jag ingen aning om, tråkigt nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon