Full version: så vacker varelse...
ankiironninge
[attachment=20093:DSC00484.JPG] undrar vad denna vackra neon blåa (slända) ? heter...
så vacker, som hade hittat till vår lilla damm....
Jan Lindgren
Hej!
Sländor är ett av de stora glädjeämnena med en damm. Alla dammägare berikar djulivet och kompenserar för alla naturliga dammar som försvunnit.
MVH
Jan Lindgren
Flyguy
Anki, det där vackra djuret är en blå flickslända, hoppas att de så småningom hittar mitt nygrävda vattenhål också. rolleyes.gif
ankiironninge
CITAT (Jan Lindgren @ 22-06-2008, 21:33) *
Hej!
Sländor är ett av de stora glädjeämnena med en damm. Alla dammägare berikar djulivet och kompenserar för alla naturliga dammar som försvunnit.
MVH
Jan Lindgren

hej jan och flyguy..
vad jag lär mig nu wink.gif att flicksländan först lever somett rovdjur under vattnet för att sedan bli en vacker slända.

Vad hittar jag mer ....jo en hel padd familj, "vanlig padda", lägger långa slingor av sina ägg runt växterna, inte som grodorna som lägger en stor klump. är fridlysta.

har även sett antar jag , dykarbagge.

blodigel vill jag ju inte ha, låter inge vidare ifall man skulle få lust att doppa tårna men....häst igel, rätt så coola.

sen salamander, tänk om dom kunde dyka upp vid dammen, vad kul det vore.!

tar ett djupt andetag och tänker....vad mysigt det är med damm. bravo.gif
[attachment=20143:dammen_till_inlägg.JPG]
MariaS
Alla reptiler är fridlysta! Men de kommer gärna på besök i dammen. Några iglar dyker det inte upp, bara så där i alla fall. Då behöver du ha ett badande värddjur i dammen först. Men dykare, skräddare, sländor och andra spännande insekter, kommer fortare än man hinner blinka.

Visst är det spännande med egen damm. Det händer ständigt något nytt! Vare sig man planterat in det själv eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon