jaghetersophia
22-06-2008, 19:26
Någon som vet en bra marktäckare som sprider sig snabbt, lättodlad, trivs bra i likväl sol som skugga?
ett plus om den har blommor som blommar länge..
Jan Lindgren
22-06-2008, 20:48
Hej!
Det finns en mycket bra bok som heter: Marktäckande växter av Ilge Bosch-Willebrand. Låna den på biblioteket och du hittar de flesta marktäckare. Det jag kommer att tänka på direkt är Ajuga reptans. Cotula, tyvärr inga vidare blommor. Sedum hybridum med flera sedumarter. Viola labradorica ( har bytt namn till något jag inte kommer ihåg.) Det är inte helt lätt att hitta växter som uppfyller dina krav.
MVH
JanLindgren
Fågelvägen
22-06-2008, 21:45
Sockblomma (Epimedium) finns det många dekorativa sorter av. Den bildar ett tätt lager av vackra blad på 10-20 cm höjd. Inget ogräs trivs under sockblo9mmans blad. Blommorna tidigt på våren liknar pyttesmå aklejor.
Viola labradorica heter nuförtiden tydligen Viola riviniana 'Purpurea', en mycket tålig liten växt i sol och skugga.
Christina Ilminge har också en bra bok om Trädgårdens golv (borde kolla om jag minns rätt, men hinner inte just nu)
Madeleine1
22-06-2008, 22:40
Flocknäva eller liten flocknäva är kanon att ha som marktäckare. Jag har även upptäckt att jungfrunävan funkar jättebra. Den blir inte så hög, men brer ut sig snabbt.
Myskmadra är en annan marktäckare som tar sig fram i rask takt. Jag vet inte alls hur den är i sol, men i halvskugga-skugga fungerar den alldeles perfekt.
Fjällkåpa och murreva - vet inte hur fort de sprider sig, men täcker bra.
utsiktens007
24-08-2008, 20:01
Jag har myskmadra i ett läge där det är sol halva dan o skugga halva, där är den jättefin! Provade även att sätta den i ett väldigt soligt o varmt läge men där blev den inte lika fin.
Men det är min absoluta favvo-marktäckare, och i skugga är den kanon!
Dessutom blommar den i maj o det luktar smultron lång väg!
Glöm inte bort vintergröna - vinca minor!
Den är som sagt vintergrön, sprider sig snabbt med utlöpare, blommar länge med jättesöta små lila blommor och trivs lika bra i sol som skugga (iaf hos mig).
Min favorit!
Euphorbia
29-08-2008, 17:41
Jag köpte sju plantor silverarv för halva priset i tisdags, ska bli spännande att ser hur fort dom sprider sig,
i samma rabatt växer även mossflox, backtimjan, och min barndomsfavorit lammöron, kolla silver carpet, den är jättegullig
vanjalarsa
02-09-2008, 16:18
Hej
MIn absoluta favorit när det gäller marktäckare är " ormöga". DEn har förgätmigejliknande blommor. Täcker marken otroligt effektivt.
mvh Vanjalarsa
också krypande timjan, Sedum ,revsuga .
H: Bassam
Rosenplister, Lamium maculatum, finns i flera sorter med rosa eller vita blommor samt med ljusgula-vitmarmorerade blad. Mycket vacker enligt mig, men jag vet inte hur de klarar full sol hela dagen. Mina står i halvskugga och blommar från juni till nu. Inte någon praktblomning utan mer lite-hela-tiden. De växter snabbt och täcker ganska stora ytor på bara en säsong.
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.