Elanor
Jag köpte mitt hus i vintras. Den tidigare ägaren hade just byggt färdig altanen. Den är jättefin och jag har suttit mycket på den under våren och försommaren. Den ligger ungefär en och en halv meter ovanför mark, delvis i en sluttning.

Men... den duktige altanbyggaren hade inte gjort några markarbeten under altanen. Så för en vecka sedan vajade ogräset en halv meter högt. Lite läskigt tyckte jag det kändes, att sitta ovanför en djungel där vem vet vilka råttor eller ormar som kunde dölja sig. Nu har jag rensat bort det, men det kommer förstås att komma tillbaka.

Så jag fattar att jag måste lägga dit någon sorts markduk. På nätet har jag hittat att man kan beställa singel för hemtransport i stora kassar. Man kan räkna ut hur mycket man behöver om man vet längd, bredd och höjd för gruset. Längd och bredd vet jag förstås, det är bara att mäta altanen, men hur HÖGT ska gruset ligga? Två cm? Fem cm? En decimeter? Jag har verkligen ingen aning. Någon som vet?

Och någon som vet vilken typ av grus som är bäst? Kanske vet de på grusfirman, fast man vet ju aldrig om det är en vikarie som svarar i telefonen så här efter midsommar. Något tips på markduk?
magnuspihl
Hej!

Under vår ena altan ligger de gamla markplattorna som var där innan vi byggde altanen och under dessa troligtvis 1dm sand. Där växer ingenting. Under den andra altanen finns inga markplattor alls. Där har inget växt upp. Men det är väldigt små springor mellan plankorna, ca 3mm bara. Men det kommer inte ner så mycket regn eller sol dit heller, så det är inga bra förutsättningar för växtlighet där....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon