bettyblå
22-06-2008, 20:09
Jag har blivit med en Calamondin och varken jag eller sambon vet hur den vill ha det.
Är det någon som vet?
Jag har ställt ut han på balkongen (inte sambon då...) och det är ju lite kyligt på kvällen?!
När ska han vattnas och hur ofta?
Har letat på nätet men hittar inte.
Tacksam för svar!
Platinum
23-06-2008, 03:16
CITAT (bettyblå @ 22-06-2008, 21:09)

Jag har blivit med en Calamondin och varken jag eller sambon vet hur den vill ha det.
Är det någon som vet?
Jag har ställt ut han på balkongen (inte sambon då...) och det är ju lite kyligt på kvällen?!
När ska han vattnas och hur ofta?
Har letat på nätet men hittar inte.
Tacksam för svar!
Kan det vara en sån här du kommit över?
http://www.odla.nu/krukvaxter/x_citrofortu...icrocarpa.shtml
Börja som sagt med att ställa den utomhus så här års.
Se till att den alltid hålls fuktig, men inte blöt. Detta är lika viktigt sommar som vinter.
Nu på sommaren vill den ha gödning. Det finns speciell citrusgödning, där det står hur man doserar under hela året, men man kan också använda vanlig blomgödning med extra järn.
När hösten kommer, ska ni ha lite is i magen, och låta den stå kvar ute så länge som möjligt. Dock bör den inte utsättas för frost.
När vintern kommer, vill den stå svalt. Helst mellan 10-15 grader, men åtminstone så svalt som möjligt. När ni har tagit in den, är det viktigt att ni duchar bladen regelbundet. Inomhusluften är torr och ogästvänlig, för citrusar. Ge den också sin aldeles egna lilla lampa. Den behöver inte vara stor och det räcker med energisparglödlampa. För även om den är i vila, gillar den ljus.
Detta låter kanske väldigt besvärligt, men ganska snart kommer ni märka att ni har er aldeles egna lilla citrusstund, där ni nogrant sitter och granskar alla nya skott och blommor.
Citrusar är kul, och ger snabbt svar på kärlek och omsorg.
bettyblå
23-06-2008, 19:50
åh tusen tack för era svar!
tanken att jag sedan skulle kunna söka efter calamondin med k slog inte mig.
nu hoppas jag att allt går vägen. tack för hjälpen!
Sl Rena Water
25-01-2013, 21:20
Har själv en Calamondi som jag odlat sedan den var en liten kärna. En Calamondi vill ha mycket vatten och varmt. Och man kan även äta frukterna (Väldigt sur. Men som sagt är det en smaksak). MVH/ Sl