Full version: Rosval!
tvilling77
Jag behöver tips på vita, röda och rosa rosor som har ett ganska upprättväxande sätt, alltså inte breda och buskiga! jag vill gärna att dom ska vara härdiga då jag bor i zon 5!
Christina i Taxinge~
Du skriver - "alltså inte breda och buskiga!"
Vill du inte ha buskrosor utan rabattrosor eller missförstår jag......?

Kajsa

Nina Weibull, ca 80 cm och zon 5

Lions Rose, ca 80 cm och zon 5 ( ny ros provodlas i zon 5, Wij Trädgård )

Europeana, ca 1 m och zon 5

Katharina Zeimet, 70 - 80 cm och zon 5

Allotria, ca 1 m, zon 5

Så finns Lichterloh och Rödhätte zon 5 rosor, finns i mitt album/Floribunda rosor, zon 5
Du kan också titta på rosorna Winnipeg Parks och Champlain i album/Kanadarosor, zon 6 rosor
tvilling77
Tack för tipsen! Vilka vackra rosor!!!
tvilling77
Tack för tipsen! Vilka vackra rosor!!!
Ezereht
Jag har hittat en Katharina Zeimet nu Kajsa ! (ursäkta lånet av tråden). Den ser jättefin ut och har knoppar, hoppas dom inte går och dör bort av planteringschocken bara. Dom hade den på Smultronstället vid Holmsjön utanför Umeå.
Lions Rose har jag spanat lite efter (inte så seriöst men ändå), men inte sett någonstans. Kanske den kommer nästa sommar mera? Ändå känns det som att det finns för mycket man vill ha, inte för lite smile.gif

Jag tycker man ofta ser på bladen om dom är mera buskrosor eller mer uppåtväxande, eller är jag helt ute och cyklar? Jag har försökt plugga lite i min växbok, men det liksom fastnar inte blush.gif
Kajsa
Kanske köper du fler Katharina Zeimet sedan, det är den ros jag har flest av ca 25 st. Lions Rose säljer Flora Linnea i Helsingborg, men köp den i så fall på våren, det är bättre då har rosen sommaren på sig.
Det där med busk och rabatt rosor, nja jag tycker det flyter ihop, rabattrosorna växer upprätt med blanka blad, men det finns en massa moderna buskrosor som också gör, men dom blir högre och bredare. Det bästa är att läsa om de olika ros grupperna av Lars - Åke Gustavssons, Rosor för nordiska trädgårdar, den finns på bibliotek.
Ezereht
min katharina zeimet verkar vara ympad på annan grundstam. Är dina också det Kajsa?
Kajsa
Ja, det är så gott som alla man köper, grundstammen klarar säkert också zon 5.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon