Jimbo79
22-06-2008, 22:05
Hejsan,
Jag grävde ned fyra gamla sparrisplantor förra året, som jag flyttat från min moster och har sedan dess trott att de tistelliknande blad som snart täcker hela sparrislandet, varit växtens blad. Det blir nämligen aldrig några blommor eller liknande på dessa. Jag grävde nyligen ned en rad med betongplattor som kantsten för att skilja sparrisen från potatislandet men det var för sent. Idag får jag springa och gräva upp vad jag trott varit små sparrisblad, som har fått fäste från en liten rotbit på ned till 1 cm. Den största anledningen till varför jag har små rotbitar i hela landet är förmodligen att jag fräste landet i våras och då hackade sönder rötterna rejält.
Är det fler som har samma problem som jag? På de bilder jag sett på sparrisodlingar finns det inga marktäckande blad, så är det någon som har någon idé om vad det kan vara om det inte hör till sparrisen?
Jag ska försöka fota landet i veckan om det kan hjälpa...
Mvh, Jimmy
Sparris kan knappast förväxlas med tistlar, eller för den delen några andra växter?
http://www.biolan.fi/svenska/default3.asp?active_page_id=128
Jimbo79
23-06-2008, 07:15
CITAT
Sparris kan knappast förväxlas med tistlar, eller för den delen några andra växter?
Nej, jag vet ju hur själva skottet ser ut men anledningen till varför jag trott att de små bladen som kom upp på jordbädden, tillhörde plantan var att de till en början bara kom upp runtom de fyra plantorna. Men så vitt jag förstår så skickar alltså inte sparrisen ut några rötter med blad på... utan endast själva skottet som sedan blir en krona... eller?
Mvh, Jimmy
*Stintan*
23-06-2008, 08:47
Det första man ser är ju sparrisknoppen som sedan växer. Jag har aldrig sett att sparrisen skulle bete sig som du beskriver.
Ja det skulle vara roligt med en bild.
Mu i myllan
23-06-2008, 10:01
Utan att ha sett någon bild är det givetvis svårt att avgöra vad det kan vara. När du säger att du fräste landet misstänker jag i alla fall att det är mjölktistel du har. Vit saft om du bryter av bladet vid marken. Vit knubbig rot som är jämntjock. De förökar sig just genom att skicka ut jordlöpare och har du hackat sönder rötterna fins det snabbt en hel kollo med moderplantor. Rensa MYCKET noga och se till att för med hela roten. Vattna gärna ordentligt först så är det betydligt lättare
Sparris har ganska höga krav på att ha ogräsfritt kring sig så det är bara att sätta igång. När den kommer upp råder det inget tvivel om att det är sparris (förutsett att du vet hur en sparris ser ut...). Om du inte skördar utan låter den stå kvar blir den drygt 1 m hög och "slår ut" med stora dilliknande vippor och små klockliknande blommor. Jättefina men kan behöva stöd för att klara snålblåst. Tror inte att det är smart att stödja nära plantan för roten vill nog ha lugn och ro. Vänta dig ingen sparris i år men nästa år kan du nog få 3-5 per planta om du fått bukt med ogräset
Jimbo79
23-06-2008, 21:24
Du har säkert rätt Mu i myllan, men jag vill bara förtydliga att jag kunnat skörda några skott redan under förra året och även i år. Nu är det dock så igenvuxet att jag förstår att det inte finns tillräckligt med kraft kvar till sparrisen i jorden.
Någon som vågar sig på en gissning om vad det är som stjäl näring från mina sparrisar?
Tycker inte att det ser ut som de bilder jag hittar på mjölktistel på Google... men det kanske stämmer att det är det. Roten är beige jämntjock och påminner nästan lite om pepparrot.
[attachment=20154:Ogräs_1.jpg][attachment=20155:Ogräs_2.jpg]
Mvh, Jimmy
Åsa, mälardalen zon 2
24-06-2008, 07:26
Jag tycker det ser ut som unga mjölktistlar (det finns fler än en sorts mjölktistel)
Ja sparris är det då rakt inte!
Jimbo79
24-06-2008, 21:37
Näe, jag har insett det nu och just påbörjat arbetet med att rensa landet. Det är så proppfullt med tistlar, eller molke eller vad det nu är, så att jag förmodligen gör bäst i att gräva upp sparrisen så länge och förvara den på annan plats tills landet är rensat. Frågan är bara... hur noga behöver jag vara... tror ni att rottrådar kan klara sig och bilda ett skott? Jag vet att 1-2 centimeters bitar gör det men på de jag har sett har det varit en lite grövre rotbit som legat till grund för skottet.
Mvh, Jimmy (som tack vare sin dumdristighet kommer att få spendera många långa timmar extra i landet.)
PS. Jag förstår nu hur jag kunde tro att de tillhörde sparrisen... rötterna är väldigt snarlika så jag måste ha kopplat ihop dem på det viset. DS.
Om inte annat så borde exemplet utgöra en varning för de som vill ger sig ut med en jordfräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.