Sussie F-Flower
Jag köpte min nuvarande kroton i augusti 2004.
Har alltid tyckt att dom är så vackra med sina färggranna blad.
Jag har ägt åtskilliga under mitt liv men har aldrig lyckas hålla liv i dom, mer än i något år...

Jag upptäckte att den blommade i mars 2005. Den visade då en lång klase med knoppar. Jag såg även vid samma tillfälle, en vissen, svart och torr klase. Med facit i hand vet jag att varje klase blommar ca 3-5 månader, så den måste ha börjat blomma i nov-dec 2004.

-Och... -den blommar fortfarande!!!!!! Den har alltså blommat i 3,5 år i sträck! Utan uppehåll.
Det kommer bara nya klasar hela tiden...

Klasarna är honblommor. Dom är ungefär 15-18 cm långa, det är dom det har kommit flest av. Det blir små vita bollar som torkar efter en-två dagar. Sedan kommer det små, små röda prickar på stängeln som växer till små "kulor", ca 5-7mm innan de slår ut till en ny liten boll...
Stängeln är alltså densamma medan de pyttesmå blommorna avlöser varandra under flera, flera månader.

Hanblommorna är bara en fjärdedel så lång, har 3 st ståndare som, när dom är mogen, avger ett kladdigt klet. (Typiskt.... blush.gif shy.gif ) Har bara haft tre-fyra hanblommor under hela tiden och dom lever bara i kanske en-två månader. Honblommorna har jag ingen riktig pejl på hur många de har varit...

I alla fall... när jag hade hanblomman, nu i april, så tog jag och "pillade" med en pensel mellan honblommorna och hanen. Fram och tillbaka, fram och tillbaka... Hade noll koll på hur det skulle gå till men jag tänkte att jag provar...

Igår upptäckte jag, när jag skulle ta fram och damma av den stackars växten, en frukt eller en nöt (eller vad det nu kallas), på en av grenarna. På samma ställe har det även bildas en till hon-knopp.

Krotonen har bara fyra grenar på stammen och den har nog inte vuxit mer än en decimeter, högst, sedan jag köpte den. En gren, plus toppen, har nu blommat sedan i mitten på april. En annan gren har frukten plus blomklasen. På tredje och fjärde grenen kommer en hon+en hanknopp, alltså på varje gren...

Någon som har varit med om detta? Jag vet inte hur länge "frukten" ska sitta kvar? Vad är det för nåt? Vad tror Ni? Kan det vara bara en frökapsel, eller? Den är ungefär lika stor som en spelkula nu.

Lägger in lite bilder i kronologisk ordning. Ber om ursäkt över den dåliga kvalitén men jag har nog inte bättre kamera än så...

Första bilden är tagen den 7/4. Bilden på hanblomman är tagen 22/4. Sedan blir det ett "hopp" fram till igår.

fröhamstern
afton...va roligt! vid den här tiden vet du om d var frökapsel,hoppas d och att du prpvplanterat o förhoppningsvis fått ``smått``. otroligt att den blommar så länge, men den trivs förm o har bestämt sig - att här ska vi bli fler tummenupp.gif
Sussie F-Flower
CITAT (fröhamstern @ 17-01-2009, 23:46) *
afton...va roligt! vid den här tiden vet du om d var frökapsel,hoppas d och att du prpvplanterat o förhoppningsvis fått ``smått``. otroligt att den blommar så länge, men den trivs förm o har bestämt sig - att här ska vi bli fler tummenupp.gif

Hej!

Jodå, nu vet jag att det var en frökapsel. Men det jag inte visste var att den blev så pass mogen, så fort, så att den hann explodera innan jag tog den av grenen.

ETT frö hittade jag (bredvid skalet). Det var ca 3-4mm i diam. Så med tanke på storleken så kan det bara ha varit 3-4 frön i kapseln. Skalet var också ganska tjockt och hårt. Fröet satte jag ner tillsammans med krotonen i samma kruka. Den var rätt så nyligen omplanterad och hade gott om plats. Tyvärr har inget kommit upp.

Den blommar fortfarande och jag har pollinerat flera ggr men har inte fått någon fler "nöt".
I höstas när den hade 5-6 blommor så tog jag med den till Plantagen (där jag köpt den) och visade upp den.
Där hade tydligen ingen sett en kroton blomma, å hon som jag pratade med hade varit i branschen i 16 år.

Har du själv någon kroton?
Eva i Höga
Grattis till din fina kroton! Jag har aldrig lyckats med kroton, de bara tappar bladen och dör. Köpte en sent i höstas som jag försöker att hålla liv i, den står lite in i rummet så den får inte direkt sol och så får den inte torka ut helt för då tappar den bladen har jag märkt. Är det riktigt som jag gör? Kan man få lite tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon