Full version: Ekorrproblem
Skruttis
Någon som kan tipsa mig om vad som håller ekorrar borta? Jag vill den inget illa men jag vill ha vårat jordgubbsland ifred. ranting.gif
Det är illa nog att fåglar och getingar mumsar i sig de röda bären, den här fulingen tar även karten. Nätet som ligger över är inget problem, han studsar så fint ovanpå och lirkar upp gubbarna genom maskorna.
Har ingen möjlighet att skaffa mig katt så kan det finnas någon annan lösning? Snälla hjälp!!!! crying.gif
KURT
Jag har svårt att se någon lösning på det. Man kan ju lägga nätet högre upp, t ex genom att lägga bågar av VP-rör eller något annat:

http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html
Betty
VP-rör + bärnät funkar bra hos mig. Jag har sparat drygt 250:- på att tejpa istället för att beställa rättviksknutar. Snart ska nätet på, jordgubbarna har precis börjat blomma. smile.gif
[attachment=20126:jordgubbar_på_G...jpg]
KURT
Det finns nog många sätt att fästa VP-rören, man kan göra egna knutar i träklotsar som man borrar hål i, eller bara borra i träsargen.

Rör kan också fästas med varandra med buntband.
Skruttis
Tack för svar.
Har allt varit inne på den linjen att använda VP-rör men det blir lite problematiskt i o m att landet är ganska stort.
De traditionella blå näten är för smala för att räcka till att spännas över bågar och då måste lösningen bli att ha typ 3-4 st nät på "tvären" istället. Blir gärna lite trassligt med alla skarvar.
Är det någon som hittat en lite stelare modell av nät som ändå inte är som ståltrådstyp? g.gif
Får kanske ta och minska ner storleken på landet istället....
Usch vad tråkigt det är att behöva täcka allting, jordgubbar, plommon, körsbär, blåbär mm. Det är ju så trevligt att på sin väg runt i trädgården bara norpa till sig lite bär och frukt i förbifarten.
Sådär, nu har jag fått gnälla av mig lite också. ranting.gif

Återigen, tack för idéer! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon