Liza.Sk
Förra året hade jag dvärgskottssjukan på hallonen. Det var Hallonglasvingen som lagt sina larver i rötterna, så bladen blev förkrymta. Jag sanerade bort det jag kunde. I år är det en ros som var nedgrävd i trädgården under vintern och nu är satt i kruka som blivit drabbad. Jag har undersökt rötterna men inte hittat några larver.
Ett litet äppelträd har också lite dvärgskott på några kvistar. Vad är det och vad gör jag åt det.
Liza
Åsa, mälardalen zon 2
Dvärgskottssjuka/dvärgsjuka på hallon är en mykoplasmasjukdom som inte orsakas av hallonglasvinge. Det finns inga botemedel mot dvärgsskottsjukan på hallon.

Om rötterna äts upp, växten utsätts för sena frostnätter, torka eller annat som gjort att de inte fått i sig vatten och näring i tillräcklig mängd så visst kan det bli lite mindre blad och kortare skott på delar av växten där det inte funnits tillräckligt med byggstenar. Det man kan göra mot det är att vattna ordentligt från tidig vår det glömmer de flesta trädgårdsägare och iår då det varit en såpass torr vår på många håll har det varit extra viktigt att vattna.

Frosten kan man inte göra så mycket åt.

Kan lägga till att insekter som sticker och suger i skotten ex. bärfisar kan få skoten att bli lite defrmerade och lite förkrympta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon