Full version: Ollonborre
Tezzla
Mer eller mindre varje natt kommer katterna in med stora flygande skalbaggesaker. De är stora! De surrar som små kollibrier och de ser nästan ut som såna också. Metallicgröna och randiga.

De påminner en del om ollonborrar men jag tycker nog att de är större och mer färgglada... Dessutom är det väl lite sent för ollonborre nu?

Jag har tyvärr ingen bild, men kanske någon vet vad jag försöker beskriva ändå?

blush.gif

Gossen Ruda
Låter mest som Guldbaggar. Försök lär katterna att låta bli dom.
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2008, 15:59) *
Låter mest som Guldbaggar.

Kan du inte berätta mer om dem? Vanliga? Ovanliga? Var håller de till? O.s.v.

Har googlat men tror nästan det är bättre om du berättar wink.gif
dahla
Jag tycker det låter som en Tordyvel...
Gossen Ruda
Guldbaggar är vanliga, påträffas mest i blommor. Larverna lever i multnande trä eller myrstackar. Tordyvlar kan det ju vara också men dom är mer blåsvarta.
Tezzla
CITAT (dahla @ 23-06-2008, 16:27) *
Jag tycker det låter som en Tordyvel...

Fast tordyvlarna är väl inte så stora? confused.gif "Mina" baggar är rejäla saker...
Piccante
CITAT (Tezzla @ 23-06-2008, 16:40) *
Fast tordyvlarna är väl inte så stora? confused.gif "Mina" baggar är rejäla saker...

Det finns ett antal arter tordyvlar, några är lite större sen är det frågan om man med "tordyvel" menar någon speciell art eller stora klumpiga skalbaggar i allmänhet? Tordyvlar och guldbaggar tillhör samma familj och ser rätt lika ut med skillnaden att det finns grönskimrande guldbaggar och de är något större.

bildggogla på Potosia cuprea och Cetonia aurata så får du se guldbaggar.
Tezzla
CITAT (Markus_H @ 23-06-2008, 16:45) *
bildggogla på Potosia cuprea och Cetonia aurata så får du se guldbaggar.

Vackra de är! wub.gif

Men, nope, guldbaggar är det icke som katterna kommer in med.

Gossen Ruda
Låter skumt. Större än ollonborrar dessutom. Kan det vara snabelsvärmare? Fast dom upplever jag som mer röda än gröna. Är randningen på längden eller på tvären?
Azur
CITAT (Tezzla @ 23-06-2008, 19:54) *
Vackra de är! wub.gif

Men, nope, guldbaggar är det icke som katterna kommer in med.

"Stor som tordyvel, metallic-guldgrön och randig" låter verkligen som guldbagge.

Har den långa antenner?
Vad är det för färg på banden, och går de på tvärs eller längs med skölden?
Den ser inte ut så här, va?
Piccante
grön sandjägare då? googla på Cicindela campestre. Fast den är inte så jättestor iofs....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon