Lars-Olof Arvids
För tredje året i rad häckar svartvita flugsnappare i den här kolken, som jag har byggt på naturskyddsföreningens holkbyggardag. Här kommer honan med en larv åt sin stora unge.

[attachment=20128:Svfo1.jpg]

Hon flaxar ner till hålet...

[attachment=20129:Svfo2.jpg]

Lars-Olof Arvids
...och ger larven till den gapande ungen.

[attachment=20130:Svfo3.jpg]

Här är även pappa med och matar ungarna, vilket inte är någon självklarhet hos flugsnappare. Han brukar nämligen vänsterprassla med flera honor, men bryr sig bara om den förstas ungar.

[attachment=20131:Svfo4.jpg]

Strax efter att jag tog de här bilderna flaxade en unge iväg på en vinglig flygtur. Först till ett träd i närheten, sedan landade den på marken bara ett par meter framför mig. Då var det frestande att smyga fram och ta bilder, men jag valde att gå därifrån och låta flugsnapparna vara. Föräldrarna är visserligen vana vid att jag finns i närheten, men i ett så känsligt ögonblick är det dumt att visa områdets katter, skator och nötskrikor var ungarna gömmer sig.

Olle
KURT
Vid den här tiden på året samlar tyvärr många människor på sig till synes övergivna fågelungar, och kråkfåglarna är ju alltid intresserade av det som är annorlunda. Så att omedelbart lämna dem är definitivt det bästa man kan göra.

Förövrigt är ju Staffan Ulfstrands bok Flugsnapparnas vita fläckar en väldigt bra bok.
ängsvädd
Vilka underbara bilder wub.gif
Myosotis
Här bodde mina svartvita flugsnappare i år, en gammal, sliten holk som nog har gjort sitt. Det var rätt länge sen de flög nu.

Mina grå flugsnappare flög idag, de bodde precis ovanför min dörr så nu är här jättetomt, jag saknar dem. Det var dramatiskt i år, för nötskrikan upptäckte boet och tog en unge, som tur var såg jag när det hände och sprang ut, sen satte jag upp ett galler som nötskrikan inte kunde ta sig förbi, och de återstående 4 ungarna klarade sig. (Ja, jag vet att man inte ska lägga sig i, men det är svårt när det gäller "mina" fågelbarn.)

I fjol hade de bo på samma ställe, och alla fem ungarna blev flygga.
ängsvädd
Men å, vilka bilder wub.gif Bra att du kunde rädda de övriga ungarna biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Jättefina bilder, Myosotis! Helt rätt att skydda ungarna med ett galler. wub.gif

Olle
vildvittra
ååh det finns nog inget sötare än djurungar av alla de slag smile.gif jättefina bilder på fina fåglar!
/Nina
fluffis
Vad gjorde du för galler, och hur? Har du bild?
Vill gärna veta, utifall att behovet skulle komma...

Hade ett par svart-vita flugsnappare här i krokarna men kunde aldrig avgöra om nån av dem fick till det i holken längst bort... Såg ett tag ut som om det var matning på gång, men med tanken på den dåliga tillgången av flygfän här i Roslagen som var så tor jag inte det blev nåt... Nu ser jag inte ryken av en flugsnappare, trots att flygfäna äntligen e här...

Försöker de igen, nån som vet? Gör flugsnappare/alla sorter fler kullar per år?

Underbara bilder iallafall!
Myosotis
CITAT (fluffis @ 05-07-2008, 02:00) *
Vad gjorde du för galler, och hur? Har du bild?

Tog ner det idag! slap.gif Det var ett färdigt som jag inte riktigt minns var det kom ifrån, en sån där bra-att-ha-grej man spar och sen hittar när man gräver i ladan. Men det kvittar ju hur det ser ut, bara maskstorleken är lagom för småfåglar och för liten för predatorer. Tänk även på avståndet så inte nötskrikan får in huvudet och plockar till sig ungarna i alla fall. Man skulle kunna böja till hönsnät eller vad som helst. Grå flugsnappare tål det mesta, medan andra fåglar kan vara mer lättstörda, så man måste självklart förvissa sig om att de accepterar förändringen vid boet. Benägenheten att överge boet minskar med tiden. Ju mer föräldrarna har investerat desto mindre risk att de överger.
Har man problem med ekorrar som tar fågelungar i holkar kan man sätta upp en tjock kloss med hål utanpå ingångshålet, så att hålet blir längre så att säga. Då kan de inte komma in med tassen. Hjälper dock bara på småholkar där inte hela ekorren kan gå in.
Myosotis
Går det bra att jag lånar din tråd lite till? Här kommer en bild på mina ladusvalor, tagen i morse. Finns det något sötare? wub.gif

Lars-Olof Arvids
Du får låna min tråd så mycket du vill, men jag hinner inte vara inne och titta så mycket nu. Jättefina ladusvalor! wub.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon