Tips på bra sätt att få frön att gro i vatten? Temperatur? Ljus? Ska det vara lock/plast över bruken?
Det finns frön som kan behöva svälla i vatten, men man brukar aldrig låta dem gro i vatten. Vad är det för frön du vill så? Det finns bra beskrivningar för hur man skall få de flesta frön att gro, och förhållandena kan ju variera ganska mycket, beroende på vad det är för frön.
http://www.backyardgardener.com/tm.html
Det heter kanske inte gro, men som t.ex. persilia har jag läst att dem kommer igång lättare om fröna får ligga i blöt ett par dagar innan man planterar dem. Skulle kanske skrivit kärnor också, inte bara frön. Vet att man kan lägga t.ex. en avocadokärna i vatten tills den får rot och sen plantera.
Åsa, mälardalen zon 2
24-06-2008, 07:21
När man lägger fröerna i vatten är det bara för att de ska suga upp vatten kallas för att stöpa fröerna, de flesta fröer dör av syrebrist efter 1-2dygn ifall man har dem helt under vatten så jag tror inte på iden att låta en avokadokärna ligga i vatten, den lär ruttna. Sätt den i en äggkopp istället med vatten i och trubbiga änden nedåt, fyll på vatten varje dag och kolla efter rot.
Aha. Då ska jag plantera mina frön imorgon om jag hinner. Så får jag se om de tar fart. Jag gjorde ett experiment med att plantera hälften och lägg hälften i vatten. De i jorden har just börjat växa så jag funderade om det där med vatten inte var någon bra idé. Och det tycker jag ni verkar stödja båda två.
Precis. Kärnan ska bara ha lite på botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.