Full version: Artbestämning!
Tobb
Hittade en växt i skogen som jag inte inte riktigt vet vad det är.
Vi tittade i den nordiska floran och tro att det kan vara blekbalsamin
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impapar.html
Tror ni att vi fick det till rätt?

Piccante
CITAT (Tobb @ 23-06-2008, 19:08) *
Tror ni att vi fick det till rätt?

ja!

det finns bara två balsaminer med gula blommor, blekbalsamin och springkorn. Springkorn Impatiens noli-tangere har väl större blommor.
Tobb
Tack smile.gif

Hoppas den blir en av nycklingsarterna på tentan också wub.gif
Piccante
CITAT (Tobb @ 23-06-2008, 19:34) *
Tack smile.gif

Hoppas den blir en av nycklingsarterna på tentan också wub.gif

såg att du hade "Kroken" i bakgrunden under växten. Ett tips ang nyckla växter, lär dig så många du kan utan till och hoppa allt vad nyckling heter. Mindre risk att "gå fel" och det går snabbare whist.gif
Tobb
Det är ett bra tips för jag lyckades komma till svinmålla när jag hade en blåeld tongue.gif Men tror att det var för att jag tänkte fel på antalet ståndare.

Vi har en lista på ca 230 arter som vi ska kunna utan att nyckla, som vi ska skriva latinska namnet för. Av dem kommer ca 40st på tentan. Och sedan ska vi nyckla 4 arter, dock får vi 4 poäng för varje nyckligsart sweatingbullets.gif
Men bara ett poäng för varje latinskt namn.

Just nu är jag mest konfunderad över alla buskar som finns, och lite över gräsen.
Inte att förglömma ormbunkarna dock på det sistnämnda börjar det gå bättre smile.gif
Wilmer
Wow Tobb, du är seriöst inne på växterna förstår jag! Lycka till på tentorna då..
Tobb
i början av kursen var det lite jobbigt, men nu när man kan arterna bättre är det mycket roligare smile.gif
Dock är det nycklingen som oroar mig lite tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon