hanneli
Finns det någon som vet vad blomman i bilden heter? Jag tog i höstas frön från en buske som växer nära våtmark och satte frön i jorden på hösten (provade året innan att göra det på våren men det hände inget). Krukan stod på en inglasad balkong hela hösten och vintern och skotten började komma upp i februari-mars. Nu är växten frodig och c:a 120 cm hög. Den behöver mycket vatten och stjälken är ljusgrön och man ser att den består av mycket vatten. Blommorna är c:a 5 cm höga, ljusrosa och "koppen" är ljusrosa med mörkare prickar -blomman liknar i mitt tycke guckusko.... Vore kul om någon kunde tala om vad växten/blomman heter!

Hälsar en glad amatör Hannele[attachment=20142:DSCN0661.JPG]
Sussie F-Flower
Hej Hanneli!

Dom här stora 2,5 meters-blommorna wub.gif har jag nog haft i ca 20 år i mina rabatter. Hon som jag fick dom av, sa att den hette "Kanadensisk Jättebalsamin".
Jag och alla som jag har delat med mej av blommorna till, kallar dom också för det.

Men nu, bara sista åren, så har jag hört andra namn också. Tyvärr har jag inte lagt dessa på minnet... Vet heller inte vad som är 100% korrekt.

Jag hade olika färger på mina. En ljus,ljus rosa och den andra var riktigt mörkt rosa. Växer som ogräs... tummenupp.gif

Hoppas att någon fler kan svara!
hanneli
Hej Sussie F-F och tack för svaret! Kul att få i alla fall ett namn på blomman/växten thanks.gif // Hannele
Sussie F-Flower
Hittade den här bilden på "Den virtuella floran". Där står det "Jättebalsamin".

Precis som på bilden såg det ut hemma hos mig, när jag bodde på bondgården.

Visst är dom vackra...???
CillaM
En jättebalsamin, fast den blomman du har ser ännu större ut än vad man brukar se i naturen. Vacker är den iaf.
Tosan
En Impatiens iaf... Den ser inte ut som vanlig jättebalsamin, men den är nog definitivt släkt. Din var mycket finare än mina...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon