Full version: Träd på lerjord?
blåblomman
Jag tänkte plantera ett träd i trädgården som insynsskydd. Det får gärna bli ett ganska stort träd, önskemålet är att den ska ha en bred krona. Jag bor vid åkermark och det är styv, tung lerjord. Är det någon som vet vilka träd som kan trivas i den jorden? Det ska stå i sydläge.
Jag bor i zon 2 i svealand.
KURT
Salixarter trivs även i lera, och många av dem har bred krona t ex ett par tre bollpilar planterade 4-5 m från varandra.
blåblomman
Jaha, de har jag inte tittat på! Tack för tipset! Ska genast kika på vad som kan finnas av dem. smile.gif

Finns det några fler ideer? Klarar tex oxel eller ek lera?
Piccante
ask klarar lera bra men får inte så stor krona om man inte beskär dem.
Cilla
Ganska många av våra storvuxna vilda arter klarar lermark i zon 2. Jag skulle gjort vida växtbäddar med uppluckrad jord och inte tvekat vare sig för ek, ask, lönn eller lind.
blåblomman
Tack Cilla. Så du menar att jag borde kunna välja träd efter tycke och smak? Jag trodde jag hade världens besvärligaste jord, dvs lera.

Jag har mätt lite ute i trädgården nu, och behöver ett träd som täcker ungefär 5m i bredd och som gärna blir 6-7meter högt. Nån idé vad det är för träd, som står i sydläge,vind och lera?
Begär jag mycket nu... blush.gif
KURT
Skall det vara så lågt och ändå så brett, så bör du nog välja något träd med klotform:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...&hl=bollpil
blåblomman
Du har en poäng där Kurt. Har aldrig ens tittat på Bollpil förrut (visste inte hur de såg ut heller...), men nu när jag tittat på internet så kanske det vore något. De verkar vara vackra.
Om jag förstår det hela rätt så ska de vara ganska så härdiga och lättskötta träd, dvs de tål en hel del. Har jag rätt i det?
Vet du om man kan köpa sådana träd som redan är rätt så stora, dvs 3-4meter redan? confused.gif
Cilla
Ja 6-7 meter högt tillhör ju de mindre träden och då kan klotpil vara bra. Växer snabbt också. Jag skulle inte rekommendera dem för starkt vindutsatta lägen eftersom kronorna är så tunga.

Kontakta en bra lokal trädgårdshandel om att du vill köpa ett lite större träd. Det är stamtjockleken man använder sig av när man köper träd. Kolla vilka storlekar din butik kan köpa in från sina vanliga trädodlare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon