Full version: Okänd blomma.
LarsN
Är det någon som kan hjälpa mig att artbestämma denna blomma som vi fann för ett par år sedan i vår gräsmatta på sommarstället strax norr om Karlstad.
Bild 016 kopiera.jpg

Bild 015 kopiera.jpg

Det var bara denna enda blomma och vi har inte sett den sedan dess.
Christer i Falköping
Har aldrig sett denna fantastiska blomma förut, men om man kikar på bladen tycker jag nog att det kan vara någon form av nejlikrot. Skulle allt bra gärna ha den själv!
Christer.
renate
Bladen tyder på att det är en sorts nejlikrot,har inte heller sett den förut.
LarsN
Tack för tipset, har sökt på olika sorters nejlikrot men inte hittat någon som ser ut som den vi hade i gräsmattan.
Hur kan det komma sig att inte blomman har visat sig tidigare och inte senare heller? Ibland kan det gå flera veckor mellan klippning av gräsmattan, eftersom vi har 30mil till sommarstället. Kan det ha varit flera lyckliga omständigheter som gjorde att den visade sig just det året?
Bladen finns hela tiden i gräsmattan.

HUR FÅR MAN TILLBAKA DEN MYCKET FINA BLOMMAN???

MVH
Lars
Christer i Falköping
Om du har kvar växten i gräsmattan skall du gräva upp den och sätta den i rabatten! Det är troligen gräset som tar all näring, så att den inte orkar blomma mer än någon gång. Så plantera den i rabatten, låt den växa till sig några år, sedan tigger jag en delning av dig biggrin.gif
Christer.
Alba
Jag har aldrig sett en dubbel nejlikrot. Åh så vacker.
Hittade denna länk på Lord Nelson....visserligen är den röd men den har vissa likheter.
Nejlikrot
Piccante
CITAT (LarsN @ 25-06-2008, 19:09) *
Tack för tipset, har sökt på olika sorters nejlikrot men inte hittat någon som ser ut som den vi hade i gräsmattan.
Hur kan det komma sig att inte blomman har visat sig tidigare och inte senare heller? Ibland kan det gå flera veckor mellan klippning av gräsmattan, eftersom vi har 30mil till sommarstället. Kan det ha varit flera lyckliga omständigheter som gjorde att den visade sig just det året?
Bladen finns hela tiden i gräsmattan.

HUR FÅR MAN TILLBAKA DEN MYCKET FINA BLOMMAN???

MVH
Lars

Nejlikrot hybridiserar lätt med sääktingen humleblomster och jag tror att båda kan drabbas av en mutation (som jag glömt namnet på men Åsa_mälardalen skrev om det i en annan tråd nyligen) vilket gör att blommorna kan bli dubbla och utvecklas väldigt annorlunda. Det är kanske en spontan mutation som har uppstått i år i din gräsmatta? Därför har du kanske inte sett den innan heller....
NinaVästerplana
Tänk att en nejlikrot kan vara så vacker! Jag slåss med vild-varianten o rensar bort alla blad jag ser men jag kanske borde invänta blomningen om det kan uppstå såna läckerheter! Hoppas du lyckas få tillbaka den!
mvh ninah
Christer i Falköping
Det finns rätt många vackra nejlikrotar faktiskt, men inte här i Sverige. Här brukar man kunna hitta en eller två olika sorter som bäst.
Christer.
evaisa
ja, vad söt den är!

Hoppas att du har flyttat denna skönhet ifrån den farliga gräsklipparens domän!
Alexander-VG-zon3
det är en odlad variant ev kanske korsat sig ,, tycker att jag har sett den varianten innan . väldigt vacker och dessa växter kan komma upp lite här och där även om det inte finns några andra inom det närmsta området .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon