Full version: Babyspenat...
Jimbo79
Hej på er!

Det är mitt första år som spenatodlare och jag har främst tänkt använda den till att äta rå i en mixsallad.
Jag har dock för mig att det är något visst med spenat, dvs. att man måste/bör tillaga den för att den inte ska bli för mycket för magen. Däremot ska man kunna äta de små bebis bladen direkt, som de är men jag är osäker på var gränsen går för när de måste förvällas... eller om jag fattat helt fel.

Skulle någon van spenatodlare kunna redogöra för vad som gäller?
Är bladen nedan för stora för vad magen föredrar eller vad säger ni?

[attachment=20158:Babyspenat.jpg]

Tack på förhand!

Mvh, Jimmy

KURT
Det är nog något mycket individuellt för olika personer. I England är det mycket vanligt att man odlar "baby"-varianter av väldigt många olika bladgrönsaker och andra grönsaker som man normalt inte äter som bladgrönsaker. Då sår de dem mycket tätt så att de får en tät matta av blad, då hinner de aldrig utveckla några större kraftigare blad.
Åsa, mälardalen zon 2
+Det är inte farligt att äta äldre spenatblad, äldre spenatblad blir dock grövre så när de känns för grova att äta i sallad så kan man ju förvälla dem.
spiskummin
Du kanske tänker på att spenat är lite känsligt att tillaga? Eller rättare sagt man bör inte låta den stå framme ljummen länge eller värma upp den för många gånger då nitriten kan bli till giftig nitrat (eller tvärtom?) i magen.
Jimbo79
CITAT
Du kanske tänker på att spenat är lite känsligt att tillaga? Eller rättare sagt man bör inte låta den stå framme ljummen länge eller värma upp den för många gånger då nitriten kan bli till giftig nitrat (eller tvärtom?) i magen.

Ja, det är något sådant jag tänker på. Har för mig att jag läst eller hört att spenat kan bli giftig eller onyttig om man inte tilllagar den rätt.

//Jimmy
Platinum
Babyspenat kan man äta rå.

Äldre spenat ska man tillaga först och främst för att den är så mastig, kroppen har svårt att bryta ner den så man kan få gaser.

CITAT
Spenat är nyttig och näringsrik mat
Spenat är näringsrik mat fylld med vitaminer, mineraler och fibrer. Spenat innehåller däremot lite kalorier och fett och näringsdensiteten är därför hög.

Spenat innehåller mycket K-vitamin och A-vitamin och en portion ger mer än dagsbehovet. Det samma gäller C-vitamin, mangan och folsyra.

För de viktiga mineralerna magnesium och kalium ges mer än halva dagsbehovet i en liten portion. Dessutom innehåller spenat rikligt med kalcium och en liten portion kan ge ungefär 30 - 40% av dagsbehovet.

Detta gör spenat till bra mat för den som lider av högt blodtryck. Mineralerna kalium, mangesium och kalcium kan alla medverka tillsammans med andra åtgärder till ett lägre blodtryck. Kombinera i detta fall gärna med magra mejeriprodukter.

Näringsämne Mängd
Vitamin A 23000 IU
B1-vitamin 0,30 mg
B2-vitamin 0,65 mg
B3-vitamin 2,45 mg
B6-vitamin 0,70 mg
Folsyra 660 mcg
Vitamin C 97 mg
E-vitamin 6,9 mg
Vitamin K 1360 mcg
Fosfor 170 mg
Järn 9,3 mg
Kalium 1910 mg
Koppar 0,45 mg
Mangan 3,1 mg
Magnesium 270 mg
Kalcium 340 mg
Molybden 17 mcg
Zink 1,8 mg
Fibrer 9,2 g

Värdena avrundande. Avser per 100 kalorier.

Antioxidanter i spenat
Spenat ger ett allsidigt tillskott av antioxidanter. Det handlar bl.a. om ämnet lutein, som bl.a. tros kunna skydda ögat.

Andra antioxidanter i spenat inkluderar: A-vitamin och förstadier, C-vitamin, Coenzym Q-10, E-vitamin, koppar m.fl. nyttiga ämnen.

Oxalsyra och nitrat
Spenat innehåller en del oxalsyra. Oxalsyran kan kanske hindra en del av mineralämnena, inklusive kalsium, från att absorberas. Har man haft problem med njursten brukar det ibland rekommenderas att man ska vara försiktig med livsmedel som innehåller oxalsyra.

Spenat ska inte förvaras i rumstemperatur efter att den tillagats. I spenat finns nämligen nitrat som kan omvandlas till nitrit. Nitriter försämras syretransporten i blodet och misstänks kunna bilda nitrosaminer vilket är cancerframkallande. För spenat som förvaras korrekt anses detta inte en aktuell risk.

Opioida peptider i spenat
Spenat, liksom en del andra grönsaker, innehåller morfinliknande ämnen. Att dessa ämnen skulle påverka oss i den mängd som finns i spenat verkar otroligt och det särskilt som någon beroendesjukdom kring spenat inte är känd.

Ämnet som finns i spenat är i vilket fall som helst rubiscolin.

Källa: nyfikenvital.org

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon