Azur
Jag vill ordna ett insynsskydd på en del av vår tomt där det är rätt skuggigt men inte nermörkt utan solen når ned fläckvis, och varken särskilt torrt eller särskilt fuktigt. Miljön är i praktiken gles mellansvensk blåbärsgranskog: granar, spridda tallar, och en heltäckande matta av blåbär. Marken är ganska stenig.

Vad kan man använda för buskar till en insyns-häck? De bör vara hyfsat storvuxna, optimalt vore 2-3 m höga, någorlunda täta, och har de fina blommor är det en jättebonus.

Smågranar skulle förstås fungera, men jag avskyr gran. Enda busken jag kunnat komma på som borde klara sig där är Skogstry, men det måste finnas fler. Hur är det med hyfsat storvuxna Rhododendron?
KURT
Rhododendron fungerar säkert, men jag tror att det kan fungera med många andra friväxande buskar också. Och framförallt är jag inte säker på att det skulle se speciellt bra ut med en häck som bara består av en enda art. I naturmiljö blir det oftast bättre om man planterar en blandhäck som består av olika buskar/träd som är av olika höjd. Det ger ett mycket mera levande intryck och skapar större variation. Se t ex:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=74178&hl=
gunvor
jag såg en väldigt vacker häck för någr dagar sedan - drygt meterhöga granar - varannan silver o varannan vanlig gran!
Azur
Kurt: Det har du alldeles rätt i; det är förstås mycket bättre om "häcken" smälter in.
Jag tar ditt råd, och kommer att plantera ett antal olika arter och plantera dem med ojämna avstånd och inte i en rak linje.
Hassel, nyponros och måbär finns naturligt där, men pga det svaga ljuset blir de för små och tunna för att fungera som insynsskydd. Jag börjar med några skogstry & ifall jag kan finna någon storvuxen rhododendron hyfsat billigt.

Gunvor: Jag gillar inte granar för att de, som kurt säger, blir risiga och eländiga. Fast å andra sidan är de skuggtåliga och insynsskyddar även på vintern. Några silvergranar kunde definitivt vara en idé.
KURT
Tänk på att du kan ta sticklingar, föröka med avläggare, eller rotskott e t c, man behöver inte köpa alla buskar/träd i plantskolan. Du behöver ju inte ens plantera dem tätt från början, utan förtäta efter hand, och som sagt det är verkligen bra om man kan undvika att plantera dem på en rak linje. Kanske kan du också ta ner något träd för att släppa in lite mera ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon