Varför blir det alltid så lite bär på mitt biggaråträd? Kan det bero på att vi beskär det efter skörden?
Trädet är säkert 20 år och rejält stort, därför försöker vi beskära det så det inte blir för högt.
Pius
När ni beskär det så kommer det att svara med tillväxt, och då blir det mindre med blommor. Att försöka hålla nere ett stort tärd burkar inte vara någon bra idé, och kärnfrukter som körsbär och plommon brukar inte heller tåla beskärning speciellt bra. Numera finns de mera småvuxna sötkörsbär som t ex "lettisk låg" och Gisela
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...%F6tk%F6rsb%E4r
Ja då är det inte att undra på att det aldrig blir några bär, några få bara.
Då ska jag säga till gubben min när han kommer med sågen att ge tusan i trädet. Det är nog min far som lurade i honom att det måste beskäras varje år för att det inte ska bli så högt.
Pius
Det är ju i och för sig rätt i all de flesta biggaråträd naturligt blir mycket höga, men det är ingen god idé att beskära dem om man vill ha bär. Vill man ha bär och ha lågt träd får man välja någon av de nya sorterna, nackdelen med ett högt träd är att det är svårt att plocka och att man inte kan täcka med nät.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.