Full version: Pense sådd ?
Malva
Hur ska man veta ?

När ska man så pense för att de ska blomma i april ? Köpte mina fröpåsar nu för att jag hört att man skulle så de nu på hösten.
På mina engelska fröpåsar så står det sådd febr-mars ?

Vet någon av egen praktisk erfarenhet ?
Tack / Malva
kryddan
Tror att det är så att man kan så på hösten för tidigare blomning - få fröerna att gro och sedan sätta ut över vintern. Sår man på våren blommar de lite senare på försommaren.
Louise i Göteborg
Så dom nu!

Det är enda sättet att få blommande penséer i "rätt" tid. Hur kul är det med penséer till midsommar?
Malva
Tack, sår dom nu med andra ord....
Nää penseer till midsommar e inte en hit direkt.
Ska jag dra upp dom rejält och sen plantera ut dom i landet över vintern, sen vad ? Ta in dom till vårvintern ? Blommar dom i rabatten och kan grävas upp då ?

Villrådig Malva...
Louise i Göteborg
Så dom glest i en vid kruka/burk/låda.

Ställ varmt och skyddat gärna under glas av något slag. Jag använder ett ouppvärmt växthus för detta men en bänk eller så funkar nog.

Förhoppningsvis gror dom så att du hinner skola om dom redan i höst. Annars till våren. Småplantorna skyddas/täcks över vintern. När det blir varmt får dom större krukor en eller två gånger till.

Jag gillar att plantera om - det finns andra som hävdar att det inte behövs men......
Ti bee
Hi hi, jag sådde min penséer för ett litet tag sedan, tänkte också försöka få till tidig blomstring nästa år. Men nu blommar de redan.....det var ju inte meningen. Kanske klipper jag av blommorna för att spara på växtens krafter?
Hmm, det gäller att vara ute och så i "rätt" tid tydligen, inte för tidigt och inte för sent. sleep.gif
Malva
Hej

När sådde du dina frön som blommar nu ? Sådde du dom inne eller ute ?

Kanske fel tid för blommning men ganska kul..... :-) / Malva
Ti bee
Hej

Minns inte riktigt när penséerna såddes (här har det såtts mycket den här säsongen laugh.gif ), men det måste nog ha varit i augusti någongång, då jag tyckte att vi närmat oss hösten tillräckligt för att motivera sådd.
I år hade jag också penséer hela sommaren eftersom jag sådde dem på våren. Kanske får jag det rätt tredje gången gillt? Fast penséer är ju alltid fina och jag njöt av dem nu på sommaren också! wub.gif
Och de är fina nu på hösten med! biggrin.gif

Sådde inomhus båda gångerna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon