Jag förstår din vånda! Min son gifte sig för två år sen så jag vet exakt vad du går igenom just nu.
Och troligen har du sen flera veckor haft tanken i ditt bakhuvud och har säkert en massa bra grejer du kan använda

Börja med att skriva in i datorn just det du sa: (Använd 1,5 radavstånd så blir det lättare att läsa samt fontstorlek 12 eller 14)
1. Inledning (säg vad du skall säga)
2. Avhandling (säg det)
3. Summering (säg vad du har sagt)
Sen plockar du bara in grejerna under resp rubrik allteftersom de dyker upp i huvudet.
Styk, lägg till, formulera om.
Läs högt för dig själv och i lagom takt så du vet hur lång tid det tar. Långa tal är inte bra.
Vad du skall säga? Ja, glöm inte inledningsvis att hälsa din nya dotter välkommen in i familjen!
I avhandlingen tar du upp tex små pinsamma ögonblick där sonen har gjort något man kan skratta gott åt nu. Han skall ju "presenteras" för sina nya släktingar!
Och sen kommer de visa råden från en erfaren.
Allmänt: håll en lättsam ton och locka gärna alla till skratt.
Det kommer att gå finfint. Tänk på att dom andra ser inte att du har gele i benen! Och säg för jösse namn inte att du inte är en van talare! Får man aldrig avslöja
Och skulle du köra fast fullständigt så lär det finnas ett ställe som skriver tal mot betalning. Minns tyvärr inte just nu vad dom hette.