Full version: Litet bröllopstal
Snöflinga
Sonen gifter sig på söndag med en underbar kvinna yahoo.gif och det förväntas att jag skall hålla någon form av tal fear.gif ..... Har inte en aaaning om vad jag skall säga, jo jag vet det där med inledning, mellandel och avslutning. + att tala fritt ur hjärtat ...

Men eftersom jag är en ganska blyg person när c:a 200 ögon stirrar på mig så har jag tunghäfta redan nu på tisdan ... Dessutom vet jag inte vad jag skall säga duh.gif

(Det skulle förenkla med en liten fusklapp ).... Därför vänder jag mig till er kära vänner och forumister med ett stort HJÄLP ! Hittills har det vankats hjälp vid olika problem, men detta är kanske oöverstigligt ?

Ni kanske har ett litet tal jag kan plocka delar av eller tips på bok eller vad som helst som kan användas, gärna roligt eller näsduksbehövandes tårdrypande .......

Tack på förhand smiley_small_hug.gif
Wilmer
Kul med bröllop för sonen! Jag har inga som helst tips, men lycka till.. tummenupp.gif
Platinum
Titta i nått gammalt fotoalbum så kanske du kan få lite uppslag över såna där minnesvärda nämnbara saker.

Lycka till.
torvan
Min svärmor höll ett tal när hennes son gifte sig och hon var lika nervös hon.
Men det gick jättebra! Jag hjälpte henne lite med talet men det viktigaste var
att det var hennes tankar som kom fram. Det var ett kort tal, där hon började
med att säga hur glad hon var för sin svärdotter och berättade om deras första
möte och vad hon känt. Sen kom det små fina berättelser från sonens uppväxt.
Hon ville att jag skulle hålla talet åt henne då hon var så nervös och visste att
hon inte skulle kunna låta bli att gråta. Men när det var dags så gjorde hon det
själv med tårarna rinnande. Hon kämpade sig genom talet med en röst som
bröts sig hela tiden. När hon var klar var vi många som grät och hennes tal var
det som berörde allra mest. Så det viktigaste är inte att vara en bra talare utan
att det kommer från hjärtat. wub.gif torvan
Bee
Jag förstår din vånda! Min son gifte sig för två år sen så jag vet exakt vad du går igenom just nu.
Och troligen har du sen flera veckor haft tanken i ditt bakhuvud och har säkert en massa bra grejer du kan använda smile.gif
Börja med att skriva in i datorn just det du sa: (Använd 1,5 radavstånd så blir det lättare att läsa samt fontstorlek 12 eller 14)
1. Inledning (säg vad du skall säga)
2. Avhandling (säg det)
3. Summering (säg vad du har sagt)
Sen plockar du bara in grejerna under resp rubrik allteftersom de dyker upp i huvudet.
Styk, lägg till, formulera om.
Läs högt för dig själv och i lagom takt så du vet hur lång tid det tar. Långa tal är inte bra.
Vad du skall säga? Ja, glöm inte inledningsvis att hälsa din nya dotter välkommen in i familjen!
I avhandlingen tar du upp tex små pinsamma ögonblick där sonen har gjort något man kan skratta gott åt nu. Han skall ju "presenteras" för sina nya släktingar!
Och sen kommer de visa råden från en erfaren.
Allmänt: håll en lättsam ton och locka gärna alla till skratt.
Det kommer att gå finfint. Tänk på att dom andra ser inte att du har gele i benen! Och säg för jösse namn inte att du inte är en van talare! Får man aldrig avslöja flirting.gif

Och skulle du köra fast fullständigt så lär det finnas ett ställe som skriver tal mot betalning. Minns tyvärr inte just nu vad dom hette.
Snöflinga
Ont i maggen ..... mer, mer, gärna något påtagligt , tack,tack .... phu ....
Rosmarin
Det gör väl inget om man börjar med att säga att man är ovan nervös talare! Ibland kan man faktiskt känna sig mindre nervös efter att ha sagt det tycker jag!
Roliga och vackra minnen är väl alltid bra att ta upp i ett bröllopstal? Men pinsamheter ska man ta det lite försiktigt med tycker jag nog... bara om det är roliga pinsamheter som ni kan skratta åt tillsammans, du och din son. Annars tycker jag inte att ett bröllopstal är rätt tillfälle att ta upp sådant.
Lycka till! Det kommer säkert att gå jättebra!
Krakan
Kan den här sidan vara till någon hjälp?
http://www.tal.se/
Där finns tips för bröllopstal under: färdigskrivna tal
smile.gif
Carl
Hi!
Håll talet kort 100 personer orkar inte lyssna!
netaave
Är det här konkret nog?? Du kan dessutom ta hjälp av alla gäster

GEMENSAMT TAL
Läs igenom detta hastigt

Under middagen ska du tillsammans med alla andra på festen hålla ett tal till NN. Avvakta signal från toastmaster, följ hans exempel och gör följande.

1. Knacka i glaset och res dig upp.

2. När alla rest sig upp: HARKLA DIG TYDLIGT, och vänd blicken mot brudpar/födelsedagsbarnet.

3. Håll följande anförande:

Kära NN (kort paus)
Inte för att vi är några talare, (lätt hostning)

Men vi vill ändå säga några ord på denna din/er högtidsdag (paus)

Det är en stor (upp på tå och vicka fram och tillbaka)
glädje att få delta i denna (skratta lätt) trevliga tillställning.

Vi (slå ut med handen)
tycker det är fantastiskt att få vara med på festen när du/ni nu fyller år/gifter er (paus, riv dig i huvudet och harkla dig) och blir -- år/ett äkta par.

Det är en (väg på tårna) stor omställning (paus) att (dröjande och med eftertryck) bli äldre/gifta sig. (paus, nicka)

Vi tror oss dock veta (slå ut lätt med armen mot NN) att du/ni klarar detta galant (skaka på huvudet och le) du/ni har ju god hjälp i din/era omgivning/ar. (nicka och le)

Vi önskar dig/er all lycka med ditt/ert fortsatta liv (vänd ena handflatan uppåt och gör en gest mot NN))
Och utbringar ett leve för dig/er på födelse/bröllopsdagen.

DU/DE LEVE (slå ut med armen fyra ggr)
HURRA! HURRA! HURRA! HURRA!

Snöflinga
a0a.gif inte så tokigt, jo, men bra !
Monaxe
Det där att prata inför massor av folk är banne mej inte det lättaste...förstår din vånda snöflinga!
Läste en LÅNG dikt (var ombedd) på en minnesdag i kyrkan för 5 år sedan. Kompisens son hade omkommit året innan, 12 år gammal. Kyrkan var verkligen fullsatt, flera 100 personer, jag var så nervös att jag knappt kunde andas. Var rädd jag skulle spy uppe vid altaret...

Man vill ju förmedla något bra och samtidigt hålla det på en nivå som känns rätt för just det speciella tillfället. Det gick bra den gången för mej, fick faktiskt beröm efteråt, eller om det var för att trösta mej....

Men tänk på några bra episoder du vill berätta om, inga pinsamma historier, men smågulliga så där...berätta om lite hyss och bus, lagom elakt. Poängtera hur glad du är över just denna dagen, nämn ingenting om ev barnbarn det blir bara plumpt.

Tänk på¨att prata långsammare än vad du tror. Man rusar gärna iväg och nästan snubblar över orden, ta dej tid att andas mellan meningarna. Konstpaus när du sagt något som verkligen ska uppfattas.

Ffa försök att inte vara för uppstyltad när du pratar, lätt att säga, jag vet, men låt orden komma så naturligt du kan. Grubbla inte på varje enskilt ord, utan tänk istället på VAD du vill säga, inte hur.

Och glöm inte att skåla!

Och att gråta vid ett sådant tillfälle som detta, det är väl bara vackert? Man gråter både när man är glad och ledsen, det är väl bland det finaste vi kan visa våra medmänniskor, att vi är rörda för deras skull...

Det här kommer att gå strålande, Lycka till

/Monica
Rosmarin
Ett sätt kan ju vara att tala verkligen till brudparet och låtsas att det bara är de två och du som är narvarande och tala som om du berättade det du vill säga enbart till dem. T.ex : " NN (brudens namn), vet du vad som hände när NN (din sons namn) skulle ta studenten? Jo, just den morgonen ... (och så vidare)".
Och ha gärna en fusklapp med de olika händelserna som du vill tala om, t.ex: första dagen på dagis när din son var liten, någon gång du varit orolig men allting gick bra till slut, hans goda egenskaper och hennes, hur glad du är över deras förening ... och som sagt; trevliga minnen och roliga händelser som ni kan skratta åt tillsammans.
Provberätta eventuellt valda händelser för någon god vän som kan hjälpa dig genom att kommentera vad han/hon tycker är roligt eller inte.???
Snöflinga
Åh vad många bra tips jag fått, tar gärna emot flera rolleyes.gif Men kom att tänka på att det är ingen av er som har någon vacker kärleksdikt, som skulle passa att avrunda det hela med smiley_small_hug.gif
Motti
Ett bra tips kanske är att skriva små minnestolpar på ett papper och låt det inte bli för långt för det är säkert fler som troligtvis ska hålla tal,bättre i så fall att du skriver ett brev med fler detaljer i till sonen och hans blivande det blir också ett personligt minne för dom.Ja jösses ja kan förstå att du känner dig nervös unsure.gif när vår dotter gifte sig så fick min man hålla tal för jag var för blyg,men han började med att hälsa alla välkomna.Men tänk på att hålla det kort som sakt så fler talare får plats och så slipper gästerna hungra ihjäl under tiden dom sitter och lyssna på alla tal sick.gif
Lycka till ! Motti
hjärtegull
kolla på www.brollopstorget.se där ska det finnas lite dikter, citat och såna saker.

lycka till!
Aqvakul
Höll tal till min dotter för snart två år sedan.

Några tips!
  1. Inte för långt
  2. Skriv ner stolpar på ett papper
  3. Öva på början hemma
  4. Prata lika mkt om båda
  5. Det är tillåtet att hulka lite....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon