Full version: Palm för uterum?
Boel z4
Jag kommer att ha några plusgrader i uterummet och det hade varit trevligt med en stor, graciös palm. Vet ni någon som tål lite kyla? Yucca vill tydligen ha 10-12 grader så det skall vara någon mer härdig.
Ingrid på Västkusten
Det fins en held el men trasslet är itne temperaturen utan luftfuktigheten!
Vad har Du för luftfuktighet? Det finns bra mätare för sådant ( Clas Ohlsom)

Hälsar Ingrid
Boel z4
Ah, du menar en hygglometer? *S*
Jag vet inte vad jag har för luftfuktighet än för väggarna är bara delvis där mm. etc.
(Kallt här i Ludvika idag, 10 °)
De vill ha hög luftfukt menar du?
Ingrid på Västkusten
Gärna faktiskt - en del av dem. Vanlig daddelpalm och så de som finns i medelhavsländerna fungerar ju i +10 sedan finns det några få som fungerar under detta .

Jag har grunnat på palmer i vårat uterum men stupat på torrhet å värme i kombination - brukar terra Europeiska palmsällskapet med frågor - de vill gärna sälja mig en palm men när vi pratar luftfuktihet så backar då jag. Jag vill itne ha så fuktigt hos mig. Nu är det ju så att en grupp med växter fungerar bättre ihop än en enstaka palmstackare så det är kanske inte helt kört för min del i alla fall :-)))) men jag har gett det lägre prioritet jämfrt med allt sådant som klarar +10 C och itne bråkar alls .-))))))
såsom oliv, citrus, Nerium, passiflora(många arter å sorter), Hibiscus, Brugmansia etc etc - det räcker här - men visst - palm var vad jag startade med att kika på :-)
Nu tror jag att jag får in mer kul grejer än en palm som är ganska platskrävande :-)))
men det är så jag ahr tänkt i alla fall. Vill man ha en släng av paradiset och godheten så är det inget sm slår ett blommande citrusträd, där ligger en palm i lä!

Sean finns det ju annat såsom hemskt ömtåliga rosor, goda vindruvor, minipersikor - mm mm mm. Uterumsväxturvalet är STORT!

Hälsar ingrid
Boel z4
Ja, oj, det finns mycket skoj. Tror jag flyttar in på växthus och ser om hela "Stolleklubben" känner för att avlägga rapport! laugh.gif
andreas i uppsala
Du borde skaffa en trachycarpus fortunei(väderkvarnspalm).Den kan man plantera ute om man bor i de södra delarna.(den kan klara tempraturer till-18)T.fortunei gillar sol/halvskugga.Den är inte särskilt svår att få tag på.Den är som jag redan förklarat väldigt härdig.Den kan bli upp till 10 meter.Givetvis så går det att ha den i en kruka på altanen som man tar in på vintern och ställer i tex växthuset.Det är en typisk medelhavs palm .(ursprung södra kina).Ett alternativ är att gräva en grop i marken på våren/sommaren och sedan sätta ner krukan med palmen i hålet.Sen täcker man över med jord;löv så att det ser ut som den är planterad(grannarna lär bli imponerade).På senhösten tar man upp den ur hålet och ställer den på en sval platsmed en tempratur på cirka 10grader(för det kan ju bli kallare än 18minus i sverige).Glöm inte lysröret.
Boel z4
Tach Andreas, skall försöka få tag på en sån!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon